Zo blijf je mentaal fit: tips en oefeningen van een BLUEf!t Guide

Lange dagen, weinig sociaal contact en niet even een knuffel aan je moeder kunnen geven. Het zijn rare tijden waarin we naast fysiek fit, ook mentaal fit willen blijven. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je niet lusteloos wordt, en hoe ontspan je in situaties als deze? We vroegen het BLUEf!t Guide Lars Löwe.

Want waar we je bij TUI BLUE normaal gesproken helpen om alles uit je vakantie te halen en opgeladen thuis te komen, helpen we je nu om thuis op te laden en je goed te (blijven) voelen. Niet met één artikel, maar in een reeks van drie: hoe blijf je fysiek fit, zo let je op je voeding, en vandaag dus nummer 1: zo blijf je mentaal fit.

Om te beginnen: wat houdt mentale gezondheid eigenlijk in?

“Mentale gezondheid wordt ook wel geestelijke gezondheid genoemd: het systeem van opmerken, voelen en denken. Verschillende factoren beïnvloeden je mentale gezondheid. Denk aan leefomstandigheden en genetica, maar ook culturele, economische en sociale factoren. Je geestelijke gezondheid uit dit in een positief of negatief gevoel, wat vaak gerelateerd is aan hoe gelukkig en tevreden je met jezelf en je leven bent en in welke mate je controle hebt over je eigen leven.”

Controle, dan is deze situatie niet bepaald het beste middel voor onze mentale gezondheid?

“Klopt. Door het contact- en uitgaansverbod beslissen anderen nu over je leven. Het sociale gedeelte – of het nu op het werk is of in je vrije tijd – wordt sterk verminderd of valt zelfs helemaal weg. En dan heb je de onzekerheid, onwetendheid en angst voor wat er nog gaat komen, daar niet eens bij opgeteld.”

Hoe belangrijk is tijd voor jezelf als je kijkt naar mentale gezondheid?

“Heel belangrijk. En dat vergeten we vaak. We denken aan iedereen, behalve aan onszelf. We rennen en vliegen de hele dag, en gebruiken onze reserves zonder dat we het doorhebben. Pas als we moe, geïrriteerd of gestrest zijn, merken we dat we teveel van onszelf hebben gevraagd. Tijd om er iets aan te doen. Want ook al kan ik nu geen vakantiegangers helpen om volledig op te laden, ik kan wel een steentje bijdragen aan de mentale fitheid van iedereen thuis.”

Welke activiteiten raad je op dit moment aan om tijd voor jezelf te nemen?

Leer jezelf iets nieuws. En dat hoeft echt niet groots en meeslepend te zijn. Door je hersenen te trainen met nieuwe en onbekende prikkels ontstaan nieuwe contactpunten. Deze verbinden de zenuwcellen, wat de prestaties verhoogt. En er zijn oneindig veel mogelijkheden. Lees een boek, vertaal een songtekst of maak kruiswoordpuzzel. Nog een leuke tip: leer de taal kennen van je favoriete (of volgende) vakantieland. Als je het wat praktischer wilt, train dan je hersenen met fysieke oefeningen. Hierbij daag je niet alleen je hersenen, maar ook je lichaam uit. Coördinatieoefeningen of Brain Kinetics zijn ideaal. Bij TUI BLUE bieden we dit soort oefeningen ook aan. En het levert je ook nog eens heel veel plezier op. Probeer het maar eens!”

Heb je nog andere tips om mentaal gezond te blijven?

“Jazeker, hier komen ze:

  • Ga naar buiten voor een wandeling en wees je bewust van je ademhaling en omgeving. Dit zorgt niet alleen voor afleiding, maar versterkt ook je immuunsysteem.
  • Belangrijk op dit moment is ook om te leren omgaan met verveling. In ons dagelijks leven zijn we vaak gestrest en rennen we van de ene afspraak naar de ander. En als we dan een keer vrije tijd hebben, maken we vaak zelf afspraken: het bezoeken van vrienden, winkelen en ga zo maar door. Maar wanneer zijn we nu echt alleen? In het begin zal het best lastig zijn om hiermee om te gaan. Het geeft je de mogelijkheid te luisteren naar wat je lichaam echt wil. Leren omgaan met verveling betekent opnieuw aan jezelf denken. Dan voelt het niet langer als verveling, maar als vrede met jezelf.
  • Creëer een nieuwe routine die ook vol te houden is. Als je thuis werkt, kleed je je aan zoals je ook naar je werk gaat. Maak afspraken en houd je hieraan. Zorg ervoor dat als je kinderen hebt, je ze voldoende aandacht geeft. Wissel hierin goed af met een eventuele partner.
  • Eet gezond en neem (als dat lukt) uitgebreid de tijd om te koken.
  • Zoek contact met je vrienden en bel ze extra vaak op om te vragen hoe het met ze gaat.

En tot slot. Focus je op de positieve dingen, want dat is pas echt goed voor je mentale fitheid.” Wil je nog een energievreter uit je leven bannen, lees dan eens dit artikel: Zo zorg je ervoor dat je (op vakantie) niet meer aan je smartphone zit vastgeplakt.

Opladen  
Gerelateerde verhalen