7 x fun facts over onze vliegtuigen

Meer dan 150 vliegtuigen in de TUI vloot naar meer dan 100 bestemmingen. En we zijn trots op onze blue birds! Onze piloten brengen je veilig naar je vakantie en de crew verzorgt je vlucht tot in de puntjes. Maar een vliegtuig heeft ook onderhoud nodig. Aan alle draden, buizen en onderdelen die schuilgaan onder het blauwe TUI jasje. Ilias, TUI fly Engineer, kent de TUI fly vliegtuigen als z’n broekzak. En kan er dan ook veel over vertellen. Hij geeft 7 leuke weetjes over onze vliegtuigen.

1. Kom binnen!

Vliegtuig achter slot en grendel? Nee, een vliegtuigdeur heeft geen sleutel. Onze crew opent de deur met een hendel. Als je goed oplet tijdens een vlucht, weet je dat er vier deuren zijn. Twee aan de linkerkant waar je het vliegtuig opstapt, en twee aan de rechterzijde voor catering en andere speciale services.

Ilias: “Wist je dat we regelmatig de door lining verwijderen om te checken of het mechanisme nog optimaal werkt? Dit doen we samen met het smeren van de onderdelen errond. Dit is wat ik hier doe aan de Boeing 737.”

2. Lights out

Wist je dat het dimmen van de lichten in de cabine tijdens het opstijgen en landen een reden heeft? Zo kunnen de ogen van alle reizigers en van de cabin crew wennen aan het buitenlicht. Dit is een veiligheidsmaatregel zodat je sneller van het vliegtuig kan in geval van nood. Mooi meegenomen: zo geniet je nog beter van het prachtige uitzicht vanuit het raam.

3. Bijtanken

Waar zit de brandstof in een vliegtuig? Ilias: “Een vliegtuig heeft drie tanks: een in elk van de vleugels en een in de buik (centertank). Het vliegtuig gebruikt altijd eerst de centertank en pas dan worden de vleugeltanks gebruikt. Tegelijkertijd, want anders zijn de vleugels uit balans.

4. Rij 13

Bijgeloof zorgde ervoor dat in sommige vliegtuigen geen rij 13 bestaat. Maar Ilias legt uit dat we bij TUI fly wel degelijk een rij 13 hebben. “Enkel heb je op die rij geen raampje, want daarlangs loopt het aircosysteem naar boven.”

5. What’s in a name

Je hebt er misschien al eens op gelet of niet, maar ook vliegtuigen hebben een naam. Al heet dat officieel een vliegtuigregistratienummer. Belgische vliegtuigen beginnen telkens met OO (‘Oscar Oscar’). Daarna zijn er drie letters die de code aanvullen, die soms wel een speciale betekenis hebben. Zo heb je in onze vloot de OO-JAF (JAF komt van Jetairfly), OO-JEF (een typisch Belgische voornaam), OO-JDL (Jetair Dreamliner), OO-MAX (eerste Boeing 737 MAX in onze vloot). Deze unieke code wordt gebruikt als identificatiecode van de toestellen.

En natuurlijk hebben onze vliegtuigen ook een wat ‘echtere’ naam onder het raam van de cockpit. Onze eerste Boeing 737 MAX heet bijvoorbeeld Tenerife Alegría. Dan hebben we nog Sunshine, Diamond, Pearl, Happiness, …

6. Laatste rechte lijn

Wanneer de piloten spreken van een final approach, dan beginnen ze aan de definitieve aanvliegroute naar jouw bestemming. En dat in een rechte lijn. Ilias legt uit hoe het vliegtuig altijd in het midden van de landingsbaan landt. “Wanneer het vliegtuig in approach gaat, ontvangt eerst de radar in de staart signalen van de landingsbaan. Zodra de neus in het juiste bereik komt, ontvangt ook de radar daar signalen. Die signalen begeleiden het toestel naar het midden van de landingsbaan, recht op de witte strepen.” En daarna komt het applaus.

7. Het zit in de details

Sommige vleugels zijn wat anders. Heb jij dit detail al gespot? Zo kregen de vleugeltippen van de meeste van onze vliegtuigen een extra upgrade. De Split Scimitar Winglets, bijvoorbeeld, op deze foto creëren een betere aerodynamica, waardoor minder brandstof wordt verbruikt. Bij een Boeing 737 zorgt de Split Scimitar winglet tot 5% minder uitstoot, terwijl de winglet bij de Boeing 767 tot 6% uitstoot reduceert.

Heb je nog meer vragen over onze vliegtuigen? Ontdek in deze blog hoe een vliegtuig vliegt of leer hier nog meer over vliegen van een van onze piloten. Houd ook onze TUI fly Belgium Instagram en Facebook in de gaten voor nog meer fun facts.

Lees meer over: Achter de schermen   Vliegen  
Gerelateerde verhalen