Gezond én lekker eten: tips & tricks van een BLUEf!t Guide

Het valt niet te ontkennen: de coronakilo’s liggen op de loer. Die zak chips is te lekker en een dessertje of stuk chocola is na het avondeten wel zo gezellig, nietwaar? Gezond is helaas anders, en dat terwijl gezondheid juist zo belangrijk is op dit moment. Hoe we ervoor zorgen dat we de voorraadkast niet in een dag plunderen? We vroegen BLUEf!t Guide Lars Löwe om raad.

Want waar we je bij TUI BLUE normaal gesproken helpen om alles uit je vakantie te halen en opgeladen thuis te komen, helpen we je nu om thuis op te laden en je goed te (blijven) voelen. Niet met één artikel, maar in een reeks van drie. Vorige week trapten we af met de blog ‘zo blijf je mentaal fit’, het derde artikel gaat over hoe blijf je fysiek fit blijft en deze week dus: zo let je op je voeding.

Meteen maar de hamvraag, waarom is voeding zo belangrijk?

“Je bent wat je eet. Anders gezegd: als er bepaalde voedingsstoffen in je lichaam ontbreken, is de kans groot dat je je niet goed kunt concentreren en je je zwak en moe voelt. Iedereen heeft de juiste hoeveelheid koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen nodig om gezond te blijven. Een gezond en gevarieerd dieet zorgt ervoor dat je je fysiek fitter voelt, meer energie hebt en minder vaak ziek bent. Een extra pluspunt: wie goed eet, slaapt ook beter. En wie goed slaapt, kan overdag de wereld aan. Daarnaast beïnvloedt voeding ook je humeur. Je maag bepaalt vaak je stemming.”

Herkenbaar inderdaad. Hoe zit dat eigenlijk precies?

“Je darmflora staat in verband met je hersenen. Wat je eet, beïnvloedt dus niet alleen je darmen, maar ook je brein. Voedingsvezels van plantaardig voedsel stimuleren een gezonde darmflora, terwijl te veel dierlijke vetten en suiker de balans kunnen verstoren en onze stemming kunnen beïnvloeden.”

Wat kunnen we eten om vrolijk te blijven?

“Voedingsmiddelen met veel tryptofaan (een aminozuur) zijn goed voor je humeur. Denk aan vijgen, dadels, cacao, volkoren granen en peulvruchten. Tryptofaan boost namelijk je serotonine, wat weer belangrijk is voor je darmactiviteit en je slaapritme. Daarnaast gaat het depressie tegen en verbetert het je stemming.”

Wat zou je nog meer aanraden?

“Veldsla, zonnebloempitten, avocado, linzen en lever bevatten veel B-vitamines. Samen met foliumzuur zijn deze belangrijk voor de zenuwen. Zo kunnen nervositeit of een sombere stemming teken zijn van een tekort. Magnesium helpt ook tegen nervositeit en stress. Dit mineraal vind je in noten, peulvruchten, frambozen, bananen, kiwi’s en ananas.”


Lees ook: Leren van locals: 5 x zo blijven ze gezond en fit in het buitenland


Oké, alleen: hoe zorgen we ervoor dat we – naast het eten van deze producten – van die zak(ken) chips afblijven?

“Het zijn vaak gewoontes die ervoor zorgen dat we het lastig vinden om iets te veranderen in ons eetpatroon. Het is belangrijk die te doorbreken. Kleine kanttekening: aangezien deze gewoontes gedurende een langere periode zijn ontstaan, kun je ze ook niet binnen een maand volledig veranderen. Dat vergt de nodige energie en wilskracht. Een paar tips om je op weg te helpen.”

  1. Kleine doelen
    Stel jezelf kleine doelen, die zijn makkelijker te bereiken dan grote, onbereikbare doelen. Het slagingspercentage met kleine doelen is hoger, wat ook weer zorgt voor motivatie.
  1. Stapjes
    Neem kleine stapjes en geen grote sprongen. Vertrouw eerder op continuïteit.
  1. Niet tegelijk
    Verander niet alles tegelijk. Dat kan juist demotiverend werken. Begin met een of twee gewoonten waar je aan wilt werken. Na een paar maanden begin je met de volgende veranderingen.
  1. Voor jezelf
    Stel alleen doelen omdat jij dat wil. Bij elke verandering in je levensstijl wil je iets goeds doen voor je eigen lichaam. Laat je hierin dus niet door anderen onder druk zetten. Veranderingen kosten simpelweg tijd.
  1. Tegenslagen
    Accepteer tegenslagen. Het komt waarschijnlijk voor dat je terugvalt in oude gewoontes. Dat is niet erg. Heroverweeg bij een terugval je doelstellingen, pas ze aan indien nodig, en begin rustig opnieuw.

Heb je nog een afsluitende tip?

“Ja. Het is ideaal om dit met het hele gezin of je huisgenoten te doen. Dat motiveert. Gebruik nu juist de tijd die je hebt en verzin en bereid samen verse en gezonde recepten. Dat hoeft overigens helemaal niet ingewikkeld te zijn, binnen 20-30 minuten kun je iets heerlijks op tafel hebben. Vergeet verder ook niet om af en toe naar buiten te gaan. Maak een wandeling en geniet van de lente. Vang je meteen voldoende zonlicht op om vitamine D te produceren. Een echte win-win situatie.”

Bij TUI BLUE weten ze waar ze over praten. Want als je ergens goed en lekker kunt eten, is het daar wel. Bartsboekje ging naar TUI BLUE Falésia in de Portugese Algarve en genoot er van al het lekkers: Van alle markten thuis: lokaal, authentiek én all inclusive.

Opladen  
Gerelateerde verhalen