Hoe is het nu aan boord? Kijk mee achter de schermen met onze crew

Onze crew staat al maanden te trappelen om hun vleugels weer te mogen uitslaan. En eindelijk was het moment daar voor cabin crewleden Guillaume en Sanne. Maar hoe werkt dat precies? Mag je na zo’n lange tijd weer gewoon de lucht in? En is het wel veilig om weer te vliegen? Ze nemen je mee op hun eerste vlucht en leggen het uit.

Allereerst, hoe voelt het om weer terug in de lucht te zijn?

“Fantastisch, en ook alsof ik nooit ben weggeweest”, vertelt Guillaume. De dagen voor zijn eerste vlucht had hij wel wat gezonde stress, maar eenmaal in het vliegtuig was het alsof die drie maanden ‘aan de grond’ nooit hadden plaatsgevonden.

Sanne vult haar collega aan: “Ja, het was super. Ik had zelf 117 dagen niet gevlogen en heb alles eraan gemist. De passagiers, de gezelligheid, de blije gezichten aan boord, het in-de-wolken- zijn, de vrijheid, collega’s, bestemmingen, en ja, zelfs de jetlag.”

Op welke manier zijn jullie getraind om met de nieuwe maatregelen te vliegen?

Sanne: “Als bemanning volg je voor je eerste vlucht een cursus. Daarin krijg je een grondige update van alle belangrijke regels aan boord en hoe om te gaan met deze nieuwe situatie. Zo stap je met vertrouwen aan boord en met de nodige kennis op zak.” 

Guillaume: “Het valt voor passagiers misschien niet direct op, maar voor ons als cabin crew is er veel veranderd. Zo is er allerlei nieuw materiaal aan boord om de hygiëne zo goed mogelijk te houden, delen we desinfecterende doekjes uit en hebben we extra mondmaskers.”

Hij vervolgt dat alle leden van de crew verder een eigen iPad hebben die gebruikt wordt voor de service, maar ook om dingen over de nieuwe procedures aan boord op te zoeken. “Verder krijgen we voor elke vlucht een speciale briefing samen met de crew met daarin de specifieke coronaregels per land.”

Hoe reageren de passagiers?

“Heel dankbaar”, vertelt Sanne. “Ja, dat is me echt opgevallen.” Volgens het crewlid zijn de reizigers heel blij weer op vakantie te kunnen en de vrijheid te voelen. “Ook vragen veel mensen naar hoe wij het ‘nieuwe normaal’ ervaren en naar de regelgeving van de landen waar ze naartoe reizen. Daarbij proberen we ze zo goed mogelijk te helpen.” En of de lucht aan boord wel schoon is. Gelukkig kunnen we ze daarover geruststellen.

Is er veel veranderd ten opzichte een paar maanden geleden?

“Ja”, zegt Guillaume meteen. “Dat kunnen we niet verbergen.” De grootste veranderingen zijn volgens hem de mondmaskers. De crew en alle passagiers vanaf zes jaar moeten die tijdens de vlucht verplicht dragen. “In het begin voelde dat wel wat vreemd, maar je raakt er snel aan gewend.”

Ook de service van de crew is veranderd. Zo is alles hygiënisch voorverpakt, komen de trolleys met eten en drinken maar één keer langs en worden er geen warme broodjes uit de oven meer verkocht. “Maar voor de rest staan we nog altijd met een even grote glimlach klaar, je ziet hem misschien niet onder dat mondmasker, maar hij is er wel.”

Sanne vult nog aan dat mensen elkaar en de crew door de mondmaskers wat minder goed lijken te verstaan. “Maar daar kunnen we wel om lachen. We staan gewoon een beetje op repeat.” Verder zijn passagiers volgens haar veel bewuster dan voorheen (“iedereen lijkt veel blijer”), duurt alles wat langer en is het beeld op de vliegvelden echt veranderd. “Het is echt veel rustiger.”

Is jullie iets specifieks opgevallen?

Guillaume: “Ja, dat de passagiers de regels heel goed volgen. Er is een groot verantwoordelijkheidsgevoel aan boord en iedereen blijft kalm als het instappen bijvoorbeeld wat langer duurt dan normaal, omdat we toch afstand proberen te houden. Dat vind ik wel bewonderenswaardig.”

Kortom, de sfeer aan boord is goed?

“Ja, die is heel aangenaam en rustig”, besluit Guillaume. Het is voor iedereen natuurlijk weer even wennen om te vliegen. Lange tijd zat je opgesloten en plots zit je weer boven de wolken. Ik heb nog nooit zo veel mensen vol bewondering naar buiten zien kijken tijdens eens vlucht. Dat vond ik heel leuk om te zien. Dus ja, het voelt als vrijheid, blijheid. Corona krijgt ons er niet onder.”

Ontspannen op vakantie

Met TUI ga je met een gerust hart op vakantie. Heb je al geboekt en verandert er voor vertrek iets in je eigen situatie of op bestemming? Dan maak je zonder problemen gebruik van de omruilgarantie. Maar ook op bestemming vier je zorgeloos vakantie. Want als je dit jaar met ons op pakketvakantie gaat, krijg je er automatisch de COVID Care service bij. Daarmee heb je 24/7 telefonisch medische assistentie en worden eventuele medische kosten, een langer verblijf of repatriëring gedekt. En dat voor het hele reisgezelschap. Lees snel verder over al onze services voor vertrek en tijdens je reis.

Gerelateerde verhalen