Hoe remt een vliegtuig? Van 820 km/u tot stilstand

Om onze blauwe vogels de lucht in te krijgen is heel wat snelheid nodig. Maar op welke manieren remmen vliegtuigen? Hallo, ik ben Rico, steward bij TUI en zot van vliegtuigen, en ik leg je graag uit op welke drie manieren onze vliegtuigen remmen na de landing. Lees je met me mee?

De Boeing 737-800 weegt leeg zo’n 45 ton en is een van de drie types 737’s waarmee de TUI vloot is uitgerust. Deze vliegtuigen vliegen op een kruishoogte van net geen 11 km met een snelheid van zo’n 820 km/u. Maar wanneer we je bestemming naderen, moet het vliegtuig in snelheid afnemen. Hoe doen we dat precies?

In de lucht is de makkelijkste manier natuurlijk om het motorvermogen te verminderen. De landingssnelheid van onze 737’s ligt rond de 240 km/u. Wanneer het landingsgestel zich zet op de landingsbaan, remt een vliegtuig op 3 verschillende manieren. Welke?

1. Disc Braking

Ten eerste heb je disc braking, ofwel: remmen met behulp van schijfremmen. Dit systeem maakt gebruik van schijfremmen die op de wielen zijn gemonteerd. Wanneer de piloot deze remmen activeert, drukken remblokken tegen de draaiende schijven, wat wrijving veroorzaakt en het vliegtuig vertraagt. Disc braking biedt een krachtige en nauwkeurige manier om snelheid te verminderen, maar enkel en alleen op deze manier remmen is vaak onvoldoende om onze 737’s tot stilstand te brengen na de landing. Daarom zijn er nog remsystemen.

2. Reverse Thrust

Ten tweede remt de thrust reversal het vliegtuig af. Dit remsysteem is een indrukwekkende techniek waarbij de stuwkracht van de motoren tijdens de landing wordt omgekeerd. Wanneer de piloot dit remsysteem activeert, blazen de motoren lucht naar voren in plaats van naar achteren, waardoor een krachtige remkracht ontstaat. Deze omgekeerde stuwkracht werkt als een effectieve rem en helpt het vliegtuig snel te vertragen op de landingsbaan, zelfs bij nat weer of op gladde oppervlakken.


Lees ook: Hoe vliegt een vliegtuig? Piloot Philip legt het uit.


3. Spoilers

Ten derde remmen de spoilers het vliegtuig af. Spoilers zijn aerodynamische kleppen die uit de vleugels van het vliegtuig tevoorschijn komen tijdens het landen. Deze omhoogstekende flappen verminderen niet alleen de snelheid, maar ook de lift, de kracht die het vliegtuig in de lucht doet zweven. Wanneer de piloot de spoilers activeert, klappen panelen omhoog uit de vleugels. Deze panelen verstoren de luchtstroom, waardoor de weerstand verhoogt en het vliegtuig vertraagt.

Dankzij de combinatie van deze drie remsystemen brengen de piloten onze loodzware vliegtuigen veilig tot stilstand. Wil je meer weten over onze vliegtuigen? Neem samen met piloot Joost een kijkje in de cockpit.

Lees meer over: Achter de schermen   Vliegen  
Gerelateerde verhalen