Hoe vliegt een vliegtuig? Piloot Philip legt het uit

Altijd al eens willen weten hoe een vliegtuig vliegt? Wij vroegen piloot Philip om het uit te leggen. Philip is 37 jaar, inmiddels 10 jaar piloot bij TUI fly en vliegt in onze Boeing 737. In deze blog lees je meer over hoe een vliegtuig vliegt. Maar bijvoorbeeld ook hoe hoog een vliegtuig vliegt, hoe snel, en wat er allemaal bij komt kijken. Kortom, Philip heet je graag welkom aan boord.

Hoe vliegt een vliegtuig?

Als je in één woord moet samenvatten hoe een vliegtuig vliegt, dan is het antwoord lift. Daarom hebben vliegtuigen vleugels, net als vogels. Die hebben ze nodig om lift te maken. Lift ontstaat alleen als er een luchtstroom met een bepaalde snelheid om de vleugels aanwezig is. Probeer het zelf maar eens. Steek je hand uit het raam als je in een rijdende auto zit. Als je dan je hand in verschillende hoeken draait, voel je de druk van de lucht veranderen om je hand naar boven of naar beneden te bewegen. Zo werkt het bij een vliegtuig dus ook, alleen dan in het groot. De motoren zorgen ervoor dat het toestel snel genoeg door de lucht beweegt. Naast de snelheid is ook de hoek van de vleugel ten opzichte van de luchtstroom belangrijk. Hoe groter de hoek, hoe meer lift je krijgt. Daarom zie je bij het opstijgen en landen dat de flaps ingezet worden. Deze kleppen aan de achterkant van de vleugels vergroten het vleugeloppervlak bij een lagere snelheid en zorgen dus voor meer lift.

Hoe stijgt een vliegtuig op?

Met de krachtige motoren versnellen we het toestel naar een van tevoren berekende snelheid over de startbaan. Vervolgens trekken we langzaam aan het stuur. Hierdoor komt er een stuurvlak op de staart iets naar boven. Dit duwt de staart naar beneden, waardoor de neus omhoog gaat. De vleugels krijgen zo een steeds grotere hoek met lucht en zorgen daardoor voor steeds meer lift. Net zolang totdat de liftkracht groter is dan het gewicht van het toestel: dan stijgen we op.


Benieuwd hoe het er in de cabine aan toe gaat? Lees over de werkdag van een stewardess.


Hoe hoog vliegt een vliegtuig?

Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius. Om je een idee te geven: Mount Everest is 8,8 kilometer hoog. Op 12 kilometer hoogte vliegen we ‘boven het weer’. En dus ook boven de regenwolken. We kunnen zo hoog vliegen door de drukcabine. Die zorgt ervoor dat de druk in de cabine gelijk blijft aan een hoogte van 1.600 tot 2.400 meter. Op die hoogte kun je prima ademhalen en ondertussen zorgt het ECS, Environmental Control System, voor speciale luchtzuivering en verwarming.

Hoe snel vliegt een vliegtuig?

De normale kruissnelheid van de Boeing 737 ligt rond de 850 kilometer per uur. Maar de precieze snelheid is afhankelijk van een aantal dingen. We werken zelfs met twee soorten snelheden: luchtsnelheid en grondsnelheid. Luchtsnelheid is de snelheid die de instrumenten van het vliegtuig aangeven, en grondsnelheid is de snelheid ten opzichte van de grond. Op de normale vlieghoogte van 12 kilometer kan het vliegtuig gemakkelijker sneller vliegen. Dit heeft te maken met een ijlere lucht: er zijn dan minder luchtdeeltjes. Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst. Een piloot wil namelijk weten of er genoeg luchtstroming is rond de vleugels. Voor de passagiers is het vaak interessanter om de snelheid ten opzichte van de grond te weten. Want: hoe hoger de grondsnelheid, hoe sneller we op onze bestemming aankomen.

De wind heeft ook invloed op de snelheid. Misschien heb je wel eens van de ‘jet stream’ gehoord. Op 12 kilometer hoogte kan er een wind staan van wel 250 kilometer per uur. Als de gemiddelde snelheid ten opzichte van de grond rond de 850 kilometer per uur is, maar we 250 kilometer per uur tegenwind hebben, vliegen we dus nog maar 600 kilometer per uur ten opzichte van de grond. Of we rugwind of tegenwind hebben kan dus best wat verschil maken in de vliegtijd.

Welke luchthaven vind je het leukst om naartoe te vliegen?

Als piloot vind ik het leuk om naar Griekenland te vliegen. Veel mooie en kleine eilanden met korte landingsbanen en tegelijk een mooie omgeving. De meest uitdagende landingsbaan is die op het Portugese eiland Madeira. Door de wind en de ligging van de baan vlak naast de bergen moeten we daar als piloot vaak echt aan het werk… maar gelukkig is dat nou precies waarom we zo’n uitgebreide opleiding hebben gehad.


Vind je vliegen spannend? Bekijk dan onze tips tegen vliegangst.


Wat is je mooiste herinnering als piloot?

Het klinkt een beetje cliché, maar ik voer iedere dag m’n jongensdroom uit. Als piloot werk ik samen met diverse crewsamenstellingen, in de cockpit en in de cabine. Ik vlieg naar verschillende luchthavens en in allerlei weersomstandigheden. En natuurlijk maken de wisselende vakantiebestemmingen en passagiers dat geen dag hetzelfde is. Je zorgt er iedere dag weer samen voor dat je een veilige en mooie dag hebt terwijl je van A naar B vliegt.

We hopen dat Philip je wijzer heeft gemaakt in de wereld van onze piloten. Wil je nog meer beleven, neem dan met Joost een kijkje in de cockpit.

Lees meer over: Achter de schermen   Europa   Griekenland   Kennismaken met   Portugal   Vliegen  
Gerelateerde verhalen