Mee met de TUI fly crew: onvergetelijke uren in Kaapverdië en Egypte
Niet elke werkdag van een cabin crew member begint en eindigt op een Belgische of Nederlandse luchthaven. Rico neemt je mee op zijn layovers naar het Afrikaanse Kaapverdië en het zonnige Hurghada, als jobstudent steward. Twee unieke reizen, twee layovers, in twee bijzondere culturen.
Exotische uitnodiging
Als student-steward krijg je de kans om de wereld te ontdekken. Hoewel ik normaal gezien alleen luchthavens van mijn bucketlist kan afvinken, mocht ik dit keer het vliegtuig verlaten tijdens een layover. Deze momenten zijn om naar uit te kijken. Mijn eerste layover was in Sal, een eiland in de Atlantische Oceaan dat bij Kaapverdië hoort.
Een vroege start
Mijn wekker ging ’s ochtends om 03.20 uur. De werkdag begon in Zaventem. Inchecken om 05.00 uur, om vervolgens een uur later op te stijgen richting Afrika. Het was geen rechtstreekse vlucht; na 6 uur vliegen maakten we een tussenstop in Dakar, de hoofdstad van Senegal.
Daar stapten enkele passagiers uit. De meesten bleven aan boord voor de vlucht naar Sal, waar we na een uur vliegen vanuit Dakar arriveerden. De warmte begroette ons toen ik de vliegtuigdeur opende. Nadat alle passagiers uitgestapt waren, begon onze mini-vakantie. Samen met de piloot, co-piloot en drie andere bemanningsleden verlieten we het vliegtuig en gingen naar ons hotel.
Meer weten over een tussenstop op Kaapverdië? Lees: op weg naar Kaapverdië met Quentin.
Onder de Afrikaanse zon
Na een taxirit en 11 uur na het inchecken in Brussel, arriveerden we bij ons hotel in Sal. Met temperaturen rond de 30°C was een verfrissende douche zeer welkom. Elk bemanningslid had zijn eigen kamer, en ik kon niet wachten om de mijne te ontdekken. Mijn kamer had een groot tweepersoonsbed en een prachtig uitzicht op zee.
Na het opfrissen, ging ik naar een ligstoel bij het zwembad. Al snel voegden mijn collega’s zich bij me en genoten we van lekkere hapjes om onze honger te stillen. Over welgeteld 44 uur start de werkdag richting Brussel, namelijk de terugvlucht naar huis, dus we nemen het meeste uit onze dagen. Dag 1 sloten we gezamenlijk af aan het buffetrestaurant waar we genoten van een heerlijk diner.
Welterusten
Na een lange dag dook ik mijn bed in. In de vroege ochtend besloot ik om het hotel te verkennen. Ik vond al snel de fitnessruimte waar ik me een uurtje amuseerde. Later werden ook mijn collega’s wakker en spraken we af om samen te ontbijten. Het buffet was opnieuw ontzettend lekker. Na het ontbijt nam ik een ochtendduik in het zwembad en maakte ik een wandeling over het strand. De uren vlogen voorbij! In de avond gingen we naar een lokaal restaurant aan de zeedijk en genoten we van onze laatste avond op Afrikaanse bodem.
Op dag 3 was ik volledig uitgerust en ruilde ik mijn zwembroek in voor mijn uniform. Daarnaast bereidde ik me voor op een vlucht van bijna 7 uur richting Brussel.
Tweede layover: Hurghada
Anderhalf jaar na mijn eerste layover stond er opnieuw een geweldig avontuur ingeroosterd. Deze keer niet in Kaapverdië, maar in Hurghada een toeristische bestemming aan de Rode Zee. Ditmaal niet twee nachten, maar één nacht. Met slechts een uur tijdsverschil met België verwachtte ik dat één nacht voldoende zou zijn om mijn batterijen terug op te laden voor de terugvlucht. En met een fantastische crew beloofde het een onvergetelijke trip te worden van welgeteld 28 uur op Egyptische bodem.
Eerste indrukken van Egypte
Bij aankomst in Egypte viel me de spannende rijstijl van de Egyptenaren op. Op de snelweg werd voortdurend van rijstrook gewisseld, richtingaanwijzers werden zelden gebruikt, en hoge drempels zorgden voor de nodige schokken in de taxi. Gelukkig dat het luchthavenvervoer goed geregeld was. We werden hartelijk verwelkomd in ons resort en kregen snel onze kamers toegewezen. Enkele minuten later nam ik al een duik in de Rode Zee. Samen met de crew rustten we uit op ligstoelen aan het water, waar we enkele bijzondere vissen zagen.
Eten, sporten en zonnen
We genoten van een scala aan hapjes in de namiddag. Alles was ontzettend lekker. Wat opviel was dat de zon rond 16.00 uur al onderging en de temperatuur snel daalde van 27 naar 14°C. Het was dan ook winter en geen zomer. De volgende dag begon ik in de fitness, gevolgd door een ochtendduik en een heerlijk ontbijt. Na enkele uren zonnebaden, ging ik lunchen in het buffetrestaurant. Niet veel later ruilde ik mijn zwembroek weer in voor mijn uniform en bereidde me voor op een drukke vlucht met 189 passagiers en enkele baby’s.
Waarom mag de crew overnachten?
Je vraagt je misschien af: “Hoe komt het dat het cabinepersoneel soms op hun bestemming mag overnachten?” Dit is omdat er maximale werktijden zijn vastgesteld voor de veiligheid op de werkplek en om de gezondheid van werknemers te beschermen. Een werkdag van Brussel naar Kaapverdië en terug duurt ongeveer 17 uur. Daarom is er een verplichte rustperiode van minimaal 12 uur na een werkdag van maximaal 12 uur. Deze tijden kunnen variëren afhankelijk van de werkdag en locatie. Benieuwd wat er tijdens de vlucht allemaal gebeurt? Lees Claudia’s werkdag naar Curaçao.
Veilige reis en tot snel!