Waar halen we onze nieuwe vliegtuigen? De reis van OO-TMS van Seattle naar Brussel

Waar halen we onze nieuwe vliegtuigen vandaan? In deze blog neemt TUI steward Tim je mee naar Seattle voor het ophalen van een gloednieuw vliegtuig bij Boeing. Vlieg je mee?

Voorbereiding op een bijzondere reis

Toen ik hoorde dat ik samen met de flight crew naar Seattle mocht om een nieuw vliegtuig op te halen, sprong ik een gat in de lucht. Het was dan ook een moment van enthousiasme, vreugde en ongeloof toen ik het telefoontje kreeg.

Het vliegtuig werd afgeleverd in Seattle, een stad aan de westkust van Amerika. Om daar te geraken, vlogen we als passagiers vanuit Brussel, via Reykjavik, naar Seattle. Als steward had ik tijdens deze expeditie weinig specifieke verantwoordelijkheden. Het meeste werk verrichten de flight crew, technici en engineers. Maar dat maakte de ervaring niet minder indrukwekkend.

Delivery day: achter de schermen bij Boeing

De dag van de levering en uiteindelijk een dikke week na onze aankomst in Seattle, was een  indrukwekkend moment. We kregen een uitgebreide rondleiding door de Boeing-fabriek. Het was ongelooflijk om te zien hoe de technologische meesterwerken van duizenden onderdelen worden samengesteld tot een volledige vliegtuigen.

De briefing voor onze piloten door Boeing was zeer gedetailleerd. Het was fascinerend om te zien hoeveel aandacht er werd besteed aan de veiligheid en specificaties van het nieuwe toestel. De piloten voerden nauwkeurig hun pre-flight walk-around uit. Ze controleerden alle essentiële onderdelen van het vliegtuig, van de vleugels tot de motoren.


Benieuwd hoe de dag van een steward(ess) eruit ziet? Vlieg met Claudia naar Curaçao.


Pittoresk en strategisch vluchtplan

De terugvlucht naar Brussel verliep volgens een prachtig en strategisch vluchtplan. We vertrokken vanuit Seattle en vlogen over Canada, Groenland en IJsland naar Brussel. De landschappen waren adembenemend, vooral Groenland. En ja, we hadden het geluk het noorderlicht te zien, een magisch moment. In tegenstelling tot de Boeing 737 NG-vliegtuigen, kan dit nieuwe vliegtuig de hele reis van meer dan 9 uur non-stop afleggen dankzij zijn verbeterde prestaties en brandstofefficiëntie.

Een ferryvlucht zoals deze verschilt enorm van een normale commerciële vlucht. Als steward ben je verantwoordelijk voor de veiligheid en het comfort van de passagiers, maar tijdens een ferryvlucht valt het commerciële aspect weg. De focus ligt volledig op veiligheid en operationele zaken. Misschien vraag je jezelf af of een gloednieuw vliegtuig effectief ruikt zoals een gloednieuwe wagen. Het antwoord is: ja!

Deel van de TUI fly vloot

De OO-TMS is het vijfde Boeing 737 MAX 8 vliegtuig dat aan onze TUI fly vloot wordt toegevoegd. Het toestel kreeg de naam Izmir. De aankomst in Brussel was een moment van trots en vreugde. Na de landing moest het vliegtuig nog uitvoerig inspecties ondergaan door ons technisch personeel. Daarnaast werden ook de TUI stoelhoezen, Live Happy magazines en de standaard veiligheidsuitrusting van TUI geïnstalleerd.

Zodra alle inspecties en voorbereidingen afgewerkt waren, was de OO-TMS klaar voor zijn eerste commerciële vlucht naar Palma de Mallorca. Wist je dat dit nieuwe vliegtuig speciale vleugeltippen heeft? Je leest er alles over in deze blog: Waarom heeft een vliegtuig winglets?

Lees meer over: Achter de schermen   Vliegen  
Gerelateerde verhalen