Een jetlag vermijden?! Zo ben je jetlag symptomen de baas

Het is zover; de vakantie staat voor de deur. Maar voordat je op de strandzetel ploft, zijn er tijdens je langeafstandsvlucht al aardig wat uren voorbij gevlogen. Je reist door verschillende tijdzones en eenmaal op plaats van bestemming komt de man met de hamer op bezoek. Hallo vakantie, hallo jetlag.

Tips van een pro

Inmiddels ben ik een ervaren jetlagger en weet ik hier goed mee om te gaan. Want een jetlag vermijden, dat zit er niet in. Maar de jetlag symptomen verminderen, daar kan ik wel wat mee. Met deze gouden tips ben je een jetlag snel de baas, en haal je alles uit je vakantie.

Blijf in beweging tijdens de vlucht

Een goed begin is het halve werk: zorg er tijdens die langeafstandsvlucht voor dat je fit en actief blijft. Dus strek je benen, loop een rondje en maak een praatje met de stewardess.

Drink voldoende water

Een jetlag is eigenlijk een soort vliegkater. En hoofdpijn en vermoeidheid kan je het best de kop indrukken door aan boord voldoende water te drinken. Wellicht moet je wat vaker naar het toilet, maar door in beweging te blijven zorg je ervoor dat je fitter aankomt op bestemming.

Ga mee in het lokale ritme

In het vliegtuig informeren we je na de landing over de lokale tijd op je vakantiebestemming. Dit is hét moment om je horloge te verzetten en de tijd in België te vergeten.

Wist je dat er aan boord al rekening wordt gehouden met de lokale tijd op bestemming? Hier denken we aan met het uitserveren van de maaltijden. Ook kunnen we jouw biologische klok beïnvloeden door de ramen te verduisteren terwijl het buiten licht is.

Je wilt wellicht meteen in dat heerlijke hotelbed kruipen maar wacht daar toch nog maar even mee. Ga mee in het lokale ritme en probeer je aan te passen aan de tijd op vakantie. Eet en drink wat, blijf actief (lees: doe een dansje) en probeer je slaap uit te stellen.

Trek eropuit

De wekker van je biologische klok zal je (als je naar het westen reist) wellicht veel te vroeg wakker maken. Probeer die wekker te laten snoozen tot een redelijker tijdstip om te ontwaken. Klaarwakker? Gebruik die extra tijd op je eerste vakantiedag en wek je innerlijke Columbus ook meteen om alvast wat hotspots te ontdekken. Wellicht ben je vroeg genoeg wakker om te genieten van een mooie zonsopkomst.

Ga sporten

Sporten helpt ook om de jetlag te verminderen. Als je dan toch vroeg op bent, trek dan meteen je stoute hardloopschoenen aan en ontdek de omgeving. Je kan de dag ook beginnen met enkele oefeningen in de hotelfitness om vervolgens bij het ontbijt aan te schuiven. Met wat fruit scoor je voldoende vitamine C en daarna is het tijd voor die welverdiende vitamine Zee.

Hallo vakantie, doei jetlag!

Luchtkusje,

Miss van Os

Miss van Os gaat de wereld rond als Cabin Attendant bij TUI fly. Vliegen is haar passie en ze schrijft graag over haar leven in de lucht. Op haar blog lees je vanalles over haar droombaan als stewarde...

Gerelateerde verhalen
Nederland
Let the zen shine
5 minuten
Wat te doen in Amsterdam? (tips & hotspots)

19 juni 2019 door


Kinderen zijn de baas
5 minuten
6 x tips stressloos vliegen met een baby

27 september 2019 door

#myTUImoment