Waarom heeft een vliegtuig opstaande vleugeltippen? Alles over winglets

Voor de doorsnee persoon lijkt een vliegtuig simpelweg een enorme metalen cilinder met gemonteerde vleugels. Maar de gestroomlijnde vorm van moderne vliegtuigen heeft meer te bieden dan op het eerste gezicht lijkt. Mijn naam is Rico, steward bij TUI en zot van vliegtuigen, en vandaag vertel ik je alles over de winglet. Lees je met me mee?

Je vraagt je misschien af wat die rare flapjes aan het uiteinde van de vleugels nu precies doen. En waarom zijn er zoveel verschillende maten en vormen van die flapjes? Een geheim wapen voor efficiënt vliegen is de ‘winglet’, een klein maar essentieel onderdeel van een vliegtuig dat aanzienlijke voordelen oplevert voor zowel luchtvaartmaatschappijen als het milieu.

Wat is een winglet?

Winglets, ook wel Sharklets genoemd, zijn kleine flappen die omhoog steken aan de uiteinden van vliegtuigvleugels. Zoals de naam al doet vermoeden, lijken ze op de vinnen van haaien. Hoewel ze op het eerste gezicht misschien niet veel betekenen, vervullen ze wel een belangrijke functie.

Wanneer een vliegtuig door de lucht vliegt, ontstaan er kleine tornado’s aan de uiteinden van de vleugels door de luchtstroom. Deze tornado’s, of draaikolken, veroorzaken weerstand, wat de efficiëntie vermindert en het brandstofverbruik verhoogt. Om deze weerstand te verminderen zijn winglets ontworpen. Dankzij deze structuren aan het uiteinde van de vleugel wordt de omvang van de draaikolk verminderd. Winglets helpen dus om deze draaikolken te verkleinen door de luchtstroom te stroomlijnen.


Lees ook: 7 x fun facts over onze vliegtuigen.


Een bijkomend voordeel van deze vleugelflappen is dat ze de effectieve spanwijdte van de vleugel vergroten zonder de daadwerkelijke lengte van de vleugel te vergroten. Hierdoor wordt de vleugel nog efficiënter en wordt de weerstand verder verminderd. De Split Scimitar Winglets, bijvoorbeeld, zorgen voor een betere aerodynamica en verminderen de uitstoot met 5% in vergelijking met een vliegtuig dat hiermee niet is uitgerust. Bijna alle vliegtuigen van onze vloot hebben opstaande vleugeltippen.

Evolutie van vleugels

Vliegtuigontwerpers streven voortdurend naar betere prestaties. Daarom zijn er verschillende varianten van winglets, afhankelijk van de specifieke behoeften en beperkingen van elk vliegtuigmodel. Dat is waarom elk type winglet er net iets anders uitziet, en varieert in vorm, grootte en hoek. Maar waarom hebben sommige nieuwe modellen, zoals de Boeing 787 Dreamliner, dan geen opstaande flappen meer?


Meer weten? Kijk mee hoe onze engineers de vliegtuigen onderhouden.


In tegenstelling tot veel andere vliegtuigen, zoals de Boeing 737, heeft de Boeing 787 Dreamliner opvallend genoeg geen normale winglets. Dit ontwerpbesluit is deels te wijten aan de keuze van Boeing voor een alternatieve technologie om efficiëntie te bereiken. Bij de Dreamliner koos Boeing ervoor om efficiëntie te bereiken door middel van een slankere vleugelvorm. Dit vliegtuig behaalt indrukwekkende brandstofbesparingen zonder de noodzaak van traditionele winglets. Boeing noemt dit vleugeluiteinde de ‘Raked Wingtip’, geen omhoogstekende flap, maar een gestroomlijnd vleugeluiteinde.


Meer weten over TUI’s duurzamere oplossingen? Lees hier hoe we bijdragen aan verantwoord reizen.


Weet jij van welke vliegtuigen deze vleugeltippen zijn?

In het kort

De volgende keer dat je door een luchthaven wandelt en je al die verschillende soorten vleugeltippen ziet, bedenk dan dat ze een belangrijke rol spelen voor het vliegtuig. Kun jij ze allemaal koppelen aan het juiste type vliegtuig? Veel succes! Benieuwd hoe zo’n blauwe vogel de lucht in geraakt? Onze piloot Philip legt het je uit. Of kom te weten welke weg je vliegtuigmaaltijd aflegt vooraleer deze op het tafeltje voor je verschijnt.

Lees meer over: Achter de schermen   Vliegen  
Gerelateerde verhalen