Een dag achter de schermen met de TUI fly crew: Quentin neemt je mee

Een dagje op en af naar Tenerife of een tweedaagse in Mexico … Een werkdag van een steward of stewardess van TUI fly gaat letterlijk alle kanten op. Wat komt er allemaal bij kijken als TUI fly crew, in de lucht en op de grond? Quentin laat je zien hoe een normale werkdag als cabin crew eruitziet.

Dag 1: op weg naar Kaapverdië

3.30 uur: wake-upcall

De wekker gaat af. Mijn bestemming vandaag: Kaapverdië, waar ik één nacht verblijf. Ik trek snel mijn TUI fly uniform aan, kam mijn haar en poets mijn tanden, terwijl mijn iPad synchroniseert. Mijn professionele trolley en kleine reiskoffer staan klaar aan de deur. Op naar de luchthaven!

4.30 uur: voorbereiding van de vlucht

Aangekomen op het kantoor in Brussel begin ik met een kopje koffie. Zoals elke dag bereid ik een kleine memo voor met een samenvatting van de vluchtinformatie: vluchttijden, aantal passagiers, speciale maaltijden zoals vegetarisch of glutenvrij, personen met beperkte mobiliteit … Het cliché is waar: een goeie voorbereiding is het halve werk.

5.00 uur: collega’s ontmoeten, taken verdelen en checks uitvoeren

Een uur voor het opstijgen ontmoet ik mijn Cabin Manager Maxime en mijn andere collega’s voor vandaag: Laura en Marlon. Met piloten Stéphane en Sander is het team compleet en brengt een bus ons tot bij het vliegtuig: een Boeing 737 MAX. Aan boord beginnen we met de briefing. De Cabin Manager wijst ons onze plaatsen in het vliegtuig toe. Op deze vlucht ben ik de back-up van Maxime achterin het vliegtuig. Na de veiligheidsbriefing beginnen we met de controle van de veiligheidsuitrusting. Als laatste check ik ook of alle maaltijden aan boord aanwezig zijn voor alle passagiers.

5.30 uur: instappen maar!

Dertig minuten voor het opstijgen stappen de eerste passagiers aan boord. Als back-up is het mijn taak om iedereen welkom te heten via het omroepsysteem. Dit doe ik vanuit de galley – de crewruimte achterin het vliegtuig. Zodra mijn collega’s beginnen met de veiligheidsdemonstratie, zit ik klaar om door de microfoon de veiligheidsinstructies te geven. Zo weten ook deze passagiers precies wat te doen in geval van nood.

6.15 uur: ready for take-off

Iedereen zit, de piloten starten de motoren en we verlaten Belgische bodem. Ik hou enorm van dit vliegtuig omdat het veel stiller is dan de Boeing 737 van de vorige generatie. We klimmen rustig naar onze kruishoogte van 10.670 meter. Boven Frankrijk hebben we een prachtig zicht op Parijs. De ‘lichtstad’ doet vanuit de lucht haar naam alle eer aan.


Meer weten over hoe een vliegtuig vliegt? Leer het van onze piloot Philip.


7.00 uur: tijd voor het ontbijt

Als we goed en wel in de lucht zitten is het tijd voor de eerste serviceronde. We maken de trolleys klaar om het ontbijt aan onze 183 passagiers te serveren. Natuurlijk hoort daar een kop koffie, thee of glas fruitsap bij. Nadat iedereen gegeten heeft en we het laatste afval opgehaald hebben, is het aan ons om iets te eten. Daarna hebben we tijd om wat te rusten, te praten of te lezen. Ondertussen blijven we uiteraard beschikbaar voor onze reizigers.

9.00 uur: er is er een jarig …

We verrassen de kinderen aan boord met een spelletjeskit. Kids blij, ouders blij. Dan komt een passagier ons toefluisteren dat haar zus jarig is. Bij een feestje horen bubbels, dus  verrassen we de jarige met een flesje champagne, wat lekkers en een kaartje ondertekend door de crew. Deze verjaardag op 36.000 voet boven de Atlantische Oceaan gaat ze niet snel meer vergeten.

11.00 uur: tijd voor een snack

Over iets meer dan een uur zetten we onze voeten op Kaapverdische bodem. Het ontbijt is inmiddels alweer aardig gezakt, dus krijgen onze passagiers een snack en een drankje. Daarna bereiden we ons voor op de aankomst op het eiland Boa Vista. De piloten zetten de daling in, terwijl Marlon en Laura alle veiligheidsgordels controleren. In de galley zet ik alle trolleys en opbergbakken veilig op hun plaats.

12.30 uur: bom dia Boa Vista!

De deuren van het vliegtuig gaan open en de warme lucht stroomt naar binnen. We nemen afscheid van onze passagiers en wensen hen een ontspannen vakantie. De passagiers voor het eiland Sal blijven aan boord. En ondertussen begroeten we de reizigers die terugkeren naar Brussel via Sal.

13.20 uur: take-off deel 2

Omdat de twee eilanden dicht bij elkaar liggen, duurt de vlucht tussen Boa Vista en Sal maar 15 minuten. We genieten van het zicht op de oceaan onder ons en zien in de verte de stad Santa Maria in het zuiden van Sal opdoemen. Nadat we geland zijn en alle vakantiegangers uit het vliegtuig zijn, maken we de cabine schoon terwijl het vliegtuig wordt bijgetankt voor de terugvlucht. Onze uitgeruste collega’s komen aan boord om ons af te lossen. Zij vliegen met het toestel weer terug naar Brussel. Onze werkdag zit erop, dus op naar het hotel waar we 24 heerlijke uren uitrusten voor onze volgende dienst.

15.30 uur: lunch en siësta

Tijd voor een beetje vakantiegevoel. We trekken een gemakkelijke outfit aan en lunchen samen bij het zwembad van het hotel. De rest van de namiddag is het relaxen geblazen: beetje lezen, beetje slapen, beetje zonnen. Dat werk. ‘s Avonds spreken we weer met elkaar af voor een gezellig diner in het restaurant. Dit is op-en-top genieten van de ontspannen Kaapverdische sfeer.

Dag 2: terug naar België

Na een goede nachtrust en lekker ontbijt duik ik de rest van de ochtend in mijn leesboek. Daarna maak ik me klaar voor de terugvlucht naar Brussel in de namiddag. iPad, koffers, uniform … niets vergeten? Check, check, dubbelcheck en ik ben klaar voor weer een vlucht van 6 uur, met m’n hoofd in de wolken …

Wil je meer te weten komen over het reilen en zeilen van onze TUI fly cabin crew? Lees hier nog meer verhalen achter de schermen.

Lees meer over: Achter de schermen   Afrika   Kaapverdië   Kennismaken met   Vliegen  
Gerelateerde verhalen