We doen ons best om onderstaande informatie zoveel mogelijk bij te werken, maar we rekenen erop dat u zich ook voorafgaand uw reis informeert. Gezien de snel evoluerende aard van de internationale reactie op de uitbraak van COVID-19, kan TUI de juistheid van de informatie niet garanderen en geen aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele fouten of nalatigheden. Het is de verantwoordelijkheid van elke reiziger om ervoor te zorgen dat hij of zij de nodige reisdocumenten bij zich heeft en op de hoogte is van de nodige reisformaliteiten in binnen- en buitenland. U kunt hiervoor terecht op de website van de overheid (https://www.info-coronavirus.be/nl/), de website van Buitenlandse Zaken (https://diplomatie.belgium.be/nl) of bij de ambassade/het consulaat van uw vakantiebestemming. Controleer ook steeds de relevante regelgeving die van toepassing is in binnen- en buitenland bij de bevoegde instanties. We moeten erop wijzen dat u als reiziger verantwoordelijk bent om ervoor te zorgen dat u zich houdt aan de gezondheids- en toelatingseisen van de landen waar u naartoe reist (inclusief transitlanden). Sommige landen kunnen temperatuurcontroles, gezondheidscertificaten, tests, bepaalde nationaliteitsvereisten en/of specifieke documenten opleggen. We raden u ten zeerste aan om de laatste updates kort voor het begin van uw reis te controleren. TUI is in geen enkel geval verantwoordelijk wanneer de reiziger niet wordt toegelaten op de vlucht wegens ontoereikende reisdocumenten of wegens het niet voldoen aan bepaalde reisformaliteiten.
Coronavirus - vragen en antwoorden
Update 18/07/2022
Lees hier de veelgestelde vragen over je TUI vakantie, de beschikbare bestemmingen alsook de maatregelen die we getroffen hebben om je een veilige en comfortabele reis te bieden.
Meer informatie over de maatregelen rondom TUI fly vluchten vind je hier.
Beschikbare bestemmingen en maatregelen tijdens uw reis
Met TUI en TUI fly kan je veilig en vertrouwd op vakantie. De veiligheid van al onze klanten en medewerkers staat voorop. Op onze website, wordt per land aangegeven wat de mogelijkheden voor vakantie zijn (meer informatie op https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen) en welke maatregelen getroffen worden (meer informatie op https://www.tui.be/nl/opreis-corona-maatregelen). We doen ons best om deze informatie zoveel mogelijk bij te werken, maar we rekenen erop dat u zich ook voorafgaand uw reis informeert bij de bevoegde instanties.
Heb je een TUI vliegvakantie geboekt maar je vlucht is niet met TUI fly? Neem dan contact op met je TUI Shop, het TUI Customer Service Center of je reisagent voor meer informatie met betrekking tot de getroffen maatregelen.
Annuleringen
Helaas moeten we ook nog steeds reizen annuleren. Indien je reis geannuleerd wordt, wordt u hierover door ons geïnformeerd. U krijgt de betaalde reissom terugbetaald. TUI brengt je hiervan op de hoogte en zal de terugbetaling in orde maken. Je ontvangt de terugbetaling binnen de 4 weken.
Alternatieve reis
Door de coronacrisis waarin we ons nog steeds bevinden, zijn we genoodzaakt om in het oorspronkelijke vluchtprogramma te snoeien. Doordat TUI maximaal de verschillende bestemmingen wil blijven aanbieden, werd er beslist om op een reeks bestaande bestemmingen één of meerdere vluchtdagen te schrappen. De getroffen reizigers werden/worden hierover per e-mail ingelicht. Echter, we hebben gemerkt dat heel wat klanten alsnog een paar dagen vroeger of later op reis willen vertrekken. Gezien de vragen die we hierover kregen, heeft TUI voor een flexibele oplossing gezorgd voor de reizigers die hun vlucht geannuleerd zien. Meer informatie over de flexibele voorwaarden lees je hieronder.
Omruilgarantie
Uw TUI vakantie kan doorgaan maar gaat op dit moment liever niet? Dan kunt u tot en met 31 augustus 2022 gebruik maken van onze Omruilgarantie en kan je je vakantie kosteloos omboeken. Meer informatie over onze Omruilgarantie leest u hieronder.
TUI contacteren
Naar aanleiding van de impact van het coronavirus op onze reizen en de vele vragen hieromtrent, kunnen de wachttijden op het TUI Customer Service Center oplopen. Onze medewerkers doen er alles aan om u zo snel mogelijk te woord te staan.
We verwijzen u ook graag naar de veelgestelde vragen hieronder waar u alle recente updates terugvindt. Wij danken u voor uw begrip in deze zeer uitzonderlijke tijden.
Veelgestelde vragen
- Online inchecken
- Testen en vaccinaties
- Info over opstart vakanties
- Info over het omboeken/annuleren van mijn reis
- Geannuleerde reizen: info over flexibliteit bij omboeking
- Info over de Corona voucher (vouchers uitgegeven tot en met 19 juni 2020)
- Info over de TUI Refund voucher (vouchers uitgegeven vanaf 20 juni 2020)
- Info over de TUI waardebon
- Info over de verzekeringen
- Info over TUI Extra's
- Websites met nuttige informatie
Online inchecken
Waarom moet ik online inchecken?
Online inchecken brengt heel wat voordelen met zich mee! Check snel en gemakkelijk op voorhand online in* en vermijd zo lange wachtrijen op de luchthaven. Na het online inchecken ontvang je direct je boardingpass, wel zo gemakkelijk! *indien mogelijk
Waarom moet ik documenten uploaden tijdens het online inchecken?
Vraag je je af welke documenten nodig zijn voor je bestemming? TUI helpt je graag! Bij het online inchecken kan het mogelijk zijn dat er documenten vereist zijn voor je bestemming. Zo zie je duidelijk welke documenten nodig zijn voor jouw bestemming! Upload ze tijdens het online inchecken en ontvang direct je boardingpass. Controleer goed of de gegevens (naam, geboortedatum…) van je documenten overeenkomen met je boekingsgegevens.
Wat als ik problemen heb met het uploaden van mijn documenten?
In het online check-in portaal vind je een FAQ met allerlei vragen en antwoorden over het uploaden van je documenten en wat je moet doen als je problemen ondervindt.
Testen en vaccinaties
Vanaf wanneer kan ik het Europees coronacertificaat gebruiken?
Het Europees coronacertificaat wordt ingevoerd vanaf 1 juli 2021. Tot die datum blijven de bestaande regels voor buitenlandse reizen van kracht. Wat de eisen voor jouw bestemming zijn lees je op onze corona maatregelen pagina: https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen.
Ik ben al volledig gevaccineerd tegen corona. Moet ik dan alsnog voor vertrek een test laten afnemen?
Er zijn bestemmingen waarvoor je geen test hoeft te doen als je al minstens 14 dagen volledig gevaccineerd bent. Je moet dan wel een bewijs van vaccinatie bij je dragen. Het Coronacertificaat kunt u aanvragen via MijnGezondheid.be, Mijn burgerprofiel of via de mobiele app CovidSafeBe. Wat de eisen voor jouw bestemming zijn lees je op onze corona maatregelen pagina: https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen.
Ik ben hersteld van COVID-19. Moet ik dan alsnog voor vertrek een test laten afnemen?
Er zijn bestemmingen waarvoor je geen test hoeft te doen als je kunt aantonen dat je onlangs hersteld bent van COVID-19. Het Herstelcertificaat kunt u aanvragen via MijnGezondheid.be, Mijn burgerprofiel of via de mobiele app CovidSafeBe. Wat precies de voorwaarden zijn lees je op onze corona voorwaarden pagina: https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen.
Kan ik het Europees coronacertificaat ook telefonisch aanvragen?
Je kan een papieren versie van je vaccinatiecertificaat aanvragen met je rijksregisternummer via een helpdesk van de Vlaamse overheid op het nummer 078 78 78 50 (bereikbaar van 9 tot 19 uur op weekdagen). Je ontvangt het certificaat dan enkele dagen later per post.
Ik heb één vaccinatie gehad. Is dat voldoende om zonder coronatest op reis te kunnen?
Nee, alleen als je volledig gevaccineerd bent kun je bij bepaalde bestemmingen zonder coronatest reizen.
Wordt het Coronacertificaat van bij MijnGezondheid.be, Mijn burgerprofiel of de mobiel app CovedSafeBe al als officieel vaccinatiebewijs?
Er zijn bestemmingen die een bewijs van MijnGezondheid.be, Mijn burgerprofiel of de mobiele app CovedSafeBe al accepteren als vaccinatiebewijs. Of dit voor jouw bestemming geldt controleer je op onze corona voorwaarden pagina: https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen.
Wat moet ik doen als ik voor vertrek positief getest heb op corona?
Als je voor vertrek positief getest bent, adviseren wij je contact op te nemen met je annuleringsverzekering om de mogelijkheden te bespreken. Heb je geen annuleringsverzekering of biedt deze onvoldoende dekking, neem dan contact op met ons Customer Services Center.
Als ik gevaccineerd ben tegen het coronavirus moet ik me dan nog steeds aan alle maatregelen houden tijdens mijn reis?
Ja, ook als je gevaccineerd bent, dien je je aan de coronamaatregelen te houden tijdens je reis en het verblijf. Uitzondering hierop bij een aantal bestemmingen is het vervallen van de testverplichting als je al volledig gevaccineerd bent of hersteld van COVID-19. Welke maatregelen en veiligheidsvoorschriften bij TUI en op de bestemmingen gelden lees je hier: https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen.
Klopt het dat ik bij terugkeer naar België vanuit een rode zone in quarantaine moet en getest moet worden?
Ja, dit klopt, maar voor vakanties met vertrek vanaf 01/07/2021 wijzigen de regels. Vanaf 01/07/2021 is het Europees coronacertificaat geldig. Afhankelijk van het geval, hoef je met zo’n certificaat niet langer in quarantaine. Meer info vind je terug via deze link: https://www.info-coronavirus.be/nl/news/occ-0406/.
Wat gebeurt er als ik op vakantie coronaklachten krijg en positief test?
Mocht je op je vakantiebestemming positief testen op corona dan zul je (en misschien ook je reisgenoten) voor een bepaalde periode in quarantaine moeten. Afhankelijk van het land waar je bent kan dat in je eigen hotel zijn of in een speciaal hiervoor aangewezen quarantaine hotel. Dit hangt af van de coronamaatregelen die gelden in het betreffende land. Ook de periode van de quarantaine hangt af van de geldende maatregelen op je vakantiebestemming. Je valt op de bestemming onder de lokale gezondheidsautoriteiten. Volg altijd de adviezen van de lokale autoriteiten op en neem contact op met onze reisleiding. Zij zullen je informeren over de te nemen stappen. Onze reisleiding mag vanwege de quarantaine regels geen bezoek brengen aan gasten die in quarantaine verblijven dus het contact wordt digitaal onderhouden. Voor het boeken van een terugvlucht kan de reisleiding je op afstand ondersteunen. Informeer ook je huisarts dat je positief getest bent.
Wat gebeurt er als 1 persoon uit het reisgezelschap positief test op bestemming?
Als 1 persoon uit een reisgezelschap positief test, mag je als gezelschap samen blijven en wordt het langer verblijf en de nieuwe terugvlucht voor het hele gezelschap geregeld. Voorwaarde hierbij is wel dat alle personen onderdeel zijn van dezelfde boeking.
Ik heb mijn terugvlucht gemist omdat ik nog in quarantaine zat. Hoe kom ik naar huis?
Dit hangt af van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht van jouw pakketreis uitvoert. Is dit TUI fly, dan regelen wij de terugvlucht. Is het een andere maatschappij dan gelden andere regels.
Als ik met een vaccinatiebewijs wil reizen, waar moet dit bewijs dan aan voldoen om geldig te zijn?
Wil je met een vaccinatiebewijs reizen in Europa? Vanaf 1 februari 2022 is het vaccinatiebewijs 270 dagen (9 maanden) geldig na de laatste prik. Dit geldt ook voor mensen onder de 18 jaar. Het is daarna niet meer geldig om mee te reizen. Je hebt dan een extra prik (booster) nodig. Alle informatie over de geldigheid van het vaccinatiebewijs lees je op de website van Diplomatie. Daarnaast kan het land waar je heen reist nog aanvullende eisen hebben. Je controleert wat de inreisvoorwaarden voor jouw bestemming zijn via deze pagina: https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen.
Info over opstart vakanties
Jullie bieden weer veel bestemmingen aan. Betekent dit dat mijn vakantie doorgaat?
Of uw vakantie doorgaat hangt af van uw vakantiebestemming en bij vliegvakanties ook van het vluchtschema. Daarnaast moeten de Belgische en lokale overheden reizen naar deze bestemming weer toestaan.
Op deze pagina https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen is per land aangegeven wat de mogelijkheden voor vakantie zijn en welke maatregelen getroffen worden. Uiteraard blijft gelden dat we onze reizen aanbieden onder voorbehoud van eventuele wijzigingen als gevolg van overheidsmaatregelen in binnen- en buitenland.
Indien uw reis niet kan doorgaan, wordt u hierover door ons geïnformeerd. U zult een voucher ontvangen voor de reeds betaalde reissom waarmee een vervangende reis geboekt kan worden.U krijgt de betaalde reissom terugbetaald. TUI brengt je hiervan op de hoogte en zal de terugbetaling in orde maken. Je ontvangt de terugbetaling binnen de 4 weken. Gaat uw vliegvakantie door zoals gepland, ook dan zult u van ons een mail ontvangen.
Belangrijk: ons aanbod en vluchtschema is mogelijk nog onderhevig aan wijzigingen. Indien er iets wijzigt aan uw boeking, wordt u daar tijdig en persoonlijk van op de hoogte gebracht.
Welke bestemmingen bieden jullie aan?
Voor een actueel overzicht van de bestemmingen die wij aanbieden kan je terecht op https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen. We doen ons best om dit overzicht zoveel mogelijk aan te vullen met de laatste informatie. Echter, controleer ook steeds de relevante regelgeving die van toepassing is in binnen- en buitenland bij de bevoegde instanties.
Er kan weer gereisd worden naar verschillende bestemmingen. Waarom annuleren jullie dan toch nog reizen?
We bieden nog niet alle bestemmingen aan. Dit vanwege de strenge inreisvoorwaarden die verschillende landen nog hebben (zoals bijvoorbeeld een verplichte quarantaine bij aankomst) of de beperkte mogelijkheden die er ter plaatste zijn in het geval mensen als gevolg van een coronabesmetting in quarantaine moeten. Als de voorwaarden en omstandigheden een normale vakantie in de weg staan en wij onze klanten niet de juiste begeleiding kunnen bieden, kan het zijn dat wij een reis ondanks het positieve reisadvies toch moeten annuleren.
Ik ga binnenkort met jullie op reis. Met welke maatregelen en veranderingen moet ik rekening houden tijdens mijn reis?
TUI heeft alles zo geregeld dat u veilig en zo comfortabel mogelijk op vakantie kunt gaan en hiervan kunt genieten. Natuurlijk zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden en vraagt het hier en daar aanpassingen.
Op uw bestemming
- Op uw bestemming zijn lokale bezienswaardigheden in principe geopend. Het kan echter zijn dat bij een bezoek beperkingen gelden en/of dat niet alle bezienswaardigheden geopend zijn.
- Houd er rekening mee dat reisleiding niet op alle bestemmingen fysiek aanwezig zal zijn. De reisleiding is echter wel altijd telefonisch of via de TUI app beschikbaar en zij zullen u in het Nederlands te woord staan (indien van toepassing*).
*Indien van toepassing: in geval je een autovakantie, skivakantie of citytrip reserveerde is er geen TUI host(ess) of lokale agent ter plaatse en is er geen 24/7 Nederlandstalige digitale service aanwezig.
In uw accommodatie
- In uw accommodatie zullen aanpassingen gedaan zijn als gevolg van lokale wet- en regelgeving. Het kan daardoor zijn dat niet alle faciliteiten geopend zijn (zoals bv. à-la-carterestaurants, bars, sport- en wellness faciliteiten,…), of dat hiervoor aanvullende regels gelden. Informeer u daarom bij aankomst in het hotel omtrent de specifieke maatregelen die daar van toepassing zijn.
- Door lokale Corona regels op uw bestemming en het aantal gasten in de accommodatie, moeten hotels soms (op het laatste moment) aanpassingen doen. Het kan zijn dat faciliteiten niet, slechts gedeeltelijk of afwijkend geopend zijn. Deze aanpassingen kunnen elke dag voorkomen of wijzigen. Het is daarom helaas voor ons niet mogelijk om alle wijzigingen vooraf inzichtelijk voor u te maken.
Op de luchthaven en vlucht (indien van toepassing)
TUI neemt een aantal maatregelen om de vlucht zo veilig en comfortabel mogelijk te laten verlopen. We verwachten daarbij ook een aantal zaken van u. Zo zorgen we samen voor een veilige en hygiënische vlucht voor u, uw medepassagiers en onze eigen crew:
Vluchtvoorbereiding
- We vragen u om, indien mogelijk, voorafgaand aan uw vlucht online in te checken.
-
Om contactmomenten aan boord te beperken, vragen we je de handbagage aan boord zo veel als mogelijk te beperken. Een handbagagekoffer of trolley tot 10 kg, en maximaal 55 x 40 x 20 cm, kan je gratis en vrijblijvend inchecken bij de incheckbalie of indienen aan de gate bij het boarden.We vragen je om indien mogelijk om je hand-, laptop- of rugtas van maximaal 10 kg. en maximaal 30 x 30 x 15 cm onder de stoel voor je te plaatsen.
-
Let op! Het is vanwege veiligheidsvoorschriften niet toegestaan om losse lithium batterijen (bijvoorbeeld powerbanks of reservebatterijen) te vervoeren in de bagage die u laat inchecken. Neem ze mee in het persoonlijk item dat u mee aan boord mag nemen. Lees hier meer over op https://www.tuifly.be/nl/vluchtinfo-corona-maatregelen.
In deze video zie je welke documenten belangrijk zijn voor je heen – en terugvlucht.
Op de luchthaven
- Familieleden en/of vrienden die u afzetten op de luchthaven worden verzocht om het luchthavengebouw niet te betreden.
- Als u of één van uw reisgenoten klachten vertoont voorafgaand aan de vlucht, kunt u helaas geweigerd worden op de luchthaven.
- Houd er rekening mee dat uw temperatuur op de luchthaven kan worden gecontroleerd en dat een eventuele verhoging reden is om u niet toe te laten tot de vlucht.
- Houd er eveneens rekening mee dat het dragen van een mondmasker op sommige luchthavens wordt verplicht en dat u daar zelf verantwoordelijk voor bent.
- In Brussels Airport kan er aan de check-in voor bv. extra bagage enkel met betaalkaart of creditkaart betaald worden.
Tijdens uw vlucht
Het is niet langer wettelijk verplicht indien je van of naar België reist om een mondmasker aan boord te dragen tijdens je vlucht met TUI fly. Maar wij raden je dit nog steeds ten zeerste aan. Ga niet op reis als je COVID-19-symptomen vertoont of positief bent getest. Als je met een andere luchtvaartmaatschappij dan TUI fly of met een van onze partners vliegt, controleer dan voor vertrek hun website. Eenmaal aangekomen op je bestemming, variëren de voorschriften voor het dragen van een mondmasker afhankelijk van het land.
Meer informatie over onze maatregelen kunt u op de pagina https://www.tui.be/nl/opreis-corona-maatregelen terugvinden. Een overzicht van alle maatregelen en veranderingen aan boord van onze TUI fly vluchten vindt u op de speciale pagina https://www.tuifly.be/nl/vluchtinfo-corona-maatregelen. We raden u aan deze informatie goed door te nemen zodat u voorbereid aan uw reis kan beginnen en adviseren u om deze pagina minimaal 1 dag voor vertrek nogmaals te bekijken. Het kan namelijk dat de informatie aangepast is.
Let op: vliegt u niet met TUI fly (vluchtnummer TB of FH)? Neem dan contact op met uw TUI Shop, het TUI Customer Service Center of uw reisagent voor meer informatie met betrekking tot de getroffen maatregelen.
Ik ga op vakantie en heb begrepen dat ik voor sommige bestemmingen nog een formulier moet invullen en/of een negatief attest voor Covid-19 moet voorleggen. Klopt dat?
Voor sommige bestemmingen is het inderdaad noodzakelijk dat u voor vertrek bepaalde acties uitvoert. Op onze website, wordt per land aangegeven wat de maatregelen/voorwaarden zijn en welke reisdocumenten nodig zijn (meer informatie op https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen). We doen ons best om deze informatie zoveel mogelijk bij te werken, maar we rekenen erop dat u zich ook voorafgaand uw reis informeert. Controleer steeds de relevante regelgeving die van toepassing is in binnen- en buitenland bij de bevoegde instanties.
Voor mijn bestemming is een PCR-test voor vertrek niet verplicht. Zij accepteren ook een test bij aankomst. Ik heb mij bij aankomst laten testen en ben positief getest. Wat moet ik doen?
In het geval van een positieve testuitslag dien je in quarantaine te gaan. Per bestemming gelden specifieke quarantaine maatregelen en de eventuele extra kosten die je hiervoor moet maken zijn voor eigen rekening. Wij raden het dan ook ten zeerste af om pas op de bestemming een test af te laten nemen. Meer informatie kan je vinden op https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen
Ik ga op vakantie en heb begrepen dat ik een formulier moet invullen wanneer ik terugkeer naar België, klopt dit?
Reis je vanuit een Europese bestemming terug naar België? Dan is het vanaf 11/03/2022 niet meer verplicht om het Belgische Passenger Locator Form in te vullen. Keer je terug vanuit een niet-Europese bestemming, dan is het nog steeds verplicht om bij terugreis naar België het Passenger Locator Form (https://travel.info-coronavirus.be/) digitaal in te vullen. Het PLF-formulier invullen op papier is niet meer geldig, een print van de elektronisch ingevulde PLF is wel geldig.
Dit geldt voor alle reizigers. Baby’s en kinderen jonger dan 12 jaar die met een volwassene meereizen mogen vermeld staan op het formulier van de volwassene die hen begeleidt. Alleen reizende kinderen moeten hun eigen formulier invullen. Na het invullen van het formulier ontvangt u een QR-code. Neem deze QR-code geprint of digitaal mee en houd deze gereed bij de check-in of het boarden van het toestel. Zonder geldig PLF-formulier ontvangt u geen boarding pass en wordt de toegang aan boord geweigerd. Overigens wijzen wij u erop dat u een boete kan worden opgelegd van € 250 indien u geen PLF hebt ingevuld.
Op het formulier moet er ook aangeven worden met welk vervoersmiddel u reist. Indien u:
-
Het vliegtuig selecteert, moet u het vluchtnummer, stoelnummer en de aankomstdatum invullen.
- Heeft u al een stoelreservering? Dan kunt u dit stoelnummer doorgeven.
- Heeft u nog geen stoelreservering? Dit is geen verplicht veld meer en kan blanco gelaten worden indien u uw stoelnummer nog niet kent.
- Houd de QR-code, geprint of digitaal, gereed bij de check-in ter controle. Indien u dit niet kan voorleggen kunnen wij u niet meenemen op de vlucht.
- De auto selecteert, moet u de nummerplaat en de aankomstdatum invullen.
Wanneer moet ik een Passagier Lokalisatie Formulier (PLF) invullen?
Keert u terug vanuit een niet-Europese bestemming, ongeacht het gekozen transportmiddel? Dan moet er binnen de 6 maanden voorafgaand aan de aankomst in België, het Passagier Lokalisatie Formulier online invullen. Meer informatie over het Passagier Lokalisatie Formulier alsook eventuele uitzonderingen, kunt u terugvinden op https://travel.info-coronavirus.be/.
Ik ga met TUI op vliegvakantie en vlieg met TUI fly. Maar ik kan om medische redenen geen mondmasker dragen in het vliegtuig, wat moet ik doen?
Indien u om medische redenen geen mondmasker kunt dragen in het vliegtuig, vragen we u de volgende maatregelen te nemen:
- U bent verplicht om in het bezit te zijn van een negatieve COVID-19 (PCR)test. Deze verplichting geldt ook als je volledig gevaccineerd bent. Het is mogelijk dat de bestemming waar u naar toe reist al een PCR-test verplichting heeft, in dat geval hoeft u geen extra PCR-test laten nemen. Mocht u naar een bestemming afreizen zonder COVID-19 (PCR) test verplichting, dan bent u verplicht om deze alsnog af te laten nemen binnen 72 uur voor vertrek. Het is mogelijk een antigeen test te doen. Deze mag voor vertrek niet ouder zijn dat 48 uur. De verplichting geldt zowel voor de heen- als terugreis. Controleer hier de laatste maatregelen per bestemming. De negatieve testverklaring dient u geprint mee te nemen, altijd bij u te dragen en te kunnen tonen.
- We vragen u het verplicht medisch certificaat in te vullen en bij je te hebben. Dit kan u aanvragen via deze link. Het certificaat zal u per e-mail ontvangen en is voorzien van een codering. Het originele getekende certificaat dient u tijdens de gehele reis te kunnen tonen aan het TUI personeel. LET OP: het certificaat is alleen geldig in combinatie met een negatieve testuitslag.
- We verzoeken u een spatscherm, bekend als face shield, te dragen
- Helaas kunnen we u zonder deze juist ingevulde documenten niet toelaten aan boord. Bent u medisch vrijgesteld van het dragen van een mondmasker en bent u in bezit van beide bovenstaande documenten? Meldt u dan voor de vlucht bij een van onze TUI-medewerkers op de luchthaven.
Ik reis met een andere luchtvaartmaatschappij dan TUI fly maar kan om medische redenen geen mondmasker dragen in het vliegtuig, wat moet ik doen?
Wij verzoeken u de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij te raadplegen voor de geldende maatregelen omtrent het niet kunnen dragen van een mondmasker in het vliegtuig wegens medische redenen.
Ik kan om medische redenen geen mondmasker dragen, wat moet ik doen op de luchthaven?
Dit is afhankelijk van de geldende maatregelen en voorwaarden van de betreffende luchthaven. Controleer voor vertrek de veiligheids- en gezondheidsvoorschriften van uw luchthaven van vertrek en aankomst en volg altijd de instructies op.
Ik zou graag een reis boeken. Is het zinvol om een All-Risk annuleringsverzekering van TUI bij te boeken of af te sluiten op een nieuwe boeking?
Jazeker! Hiermee kunt u zich verzekeren tegen toekomstige gebeurtenissen inzake het coronavirus. Wij volgen op de voet wat de overheden en ministeries beslissen in de landen van onze vakantiebestemmingen en volgen hiervoor ook de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken inzake reisadviezen nauw op. De All-Risk verzekering is zinvol omdat deze dekking biedt:
- Tijdens de periode waar er een aanpassing is van maatregelen door de overheid in land van vakantiebestemming & Ministerie van Buitenlandse Zaken in een getroffen gebied
- Voor en na de periode van het negatief reisadvies voor een getroffen gebied
- Voor toekomstige reizen naar bestemmingen waar nu geen coronavirus is maar mogelijk kan veranderen in de nabije toekomst
Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, kunt u voor de meeste annuleringsverzekeringen niet annuleren omwille van het coronavirus. Indien u een All-Risk verzekering van TUI heeft afgesloten en u reist naar een getroffen gebied, dan bent u gedekt voor 75% van de annuleringskosten. Deze verzekering kan tot 57 dagen voor de vertrekdatum van de reis worden bijgeboekt. Boek uw verzekering hier of contacteer uw reisagent om deze verzekering af te sluiten.
Info over het omboeken/annuleren van mijn reis
Mijn vakantie gaat door, maar ik wil helemaal niet op vakantie. Kan ik nog annuleren?
Uw vakantie kan doorgaan maar u gaat op dit moment liever niet? Dan kunt u tot en met 31 augustus 2022 gebruik maken van onze Omruilgarantie en kunt u uw vakantie kosteloos omboeken. Indien u uw reis wilt annuleren dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden.
Wat houdt de Omruilgarantie in en hoe kan ik mijn reis omruilen?
Met de omruilgarantie hebt u tot en met 31 augustus 2022 de mogelijkheid om uw reis tot 28 dagen voor vertrek eenmalig zonder wijzigingskost en zonder opgave van reden om te ruilen. U kunt wijzigen van bestemming en/of vertrekdatum.
- De voorwaarden van de TUI Omruilgarantie vindt u hier.
- De voorwaarden van de VIP Selection Omruilbelofte vindt u hier.
Wilt u uw vakantie omruilen? Neem dan contact op met uw TUI shop, het TUI Customer Service Center op het nummer +32 (0) 2 717 86 60 of uw reisagent. Op die manier kunnen we snel uw nieuwe vakantie regelen.
Ik maak gebruik van de Omruilgarantie. Wat gebeurt er met mijn verzekering?
Bij omboeken of gebruik van de Omruilgarantie wordt de premie verrekend op de nieuwe reissom. Gelieve er rekening mee te houden dat u uw verzekeringsproducten dient te behouden of te upgraden. Als uw dossier kosteloos wordt geannuleerd dan zal de premie ook kosteloos geannuleerd worden. Jaarpolissen kunnen niet geannuleerd worden.
Ik wil gebruik maken van de Omruilgarantie. Wat betekent dit voor mijn betalingsverplichting?
Na iedere boeking die u doet, vragen wij om eerst een voorschot te betalen en uiterlijk een maand voor uw vertrekdatum het saldo te betalen. De betalingsvoorwaarden van het voorschot en het saldobedrag zijn afhankelijk van het tijdstip en de aard van uw boeking. Meer informatie over de betaling van uw reissom vindt u hier (4. Betaling van de reissom). Als u gebruik wil maken van de Omruilgarantie blijft deze betalingsverplichting staan, ook als uw reis naar later in het jaar omgeboekt wordt. Als u uw vakantie omboekt naar een later tijdstip, verschuift deze betalingsverplichting dus mee. Het saldobedrag dient dan uiterlijk een maand voor uw nieuwe vertrekdatum te zijn voldaan.
Voorbeeld: uw oorspronkelijke vertrekdatum was 1 mei 2022. De betalingsverplichting voor de totale reissom ligt dan uiterlijk op 1 april 2022. Uw vakantie wordt via de Omruilgarantie omgeboekt naar 1 oktober 2022. De nieuwe uiterlijke betaaldatum is dan 1 september 2022.
Let op: wordt uw vakantie omgeboekt naar een datum binnen 42 dagen voor vertrek? Dan dient uw saldo direct betaald te worden.
Ik wil gebruik maken van de Omruilgarantie voor een nieuwe boeking. Wat betekent dit voor mijn vroegboekvoordelen?
- Indien u recht had op vroegboekvoordelen bij uw initiële reis uit het Winterseizoen 2021-2022 en u verplaatst uw reis naar een later moment in het Winterseizoen 2021-2022. Dan behoudt u enkel het vroegboekvoordeel “voordelig luchthavenvervoer” (TUI) of Gratis privé luchthavenvervoer met Huur een Stuur (VIP Selection) bij het boeken van uw nieuwe reis, alle overige kortingen, kortingcodes, acties zijn niet overdraagbaar naar het nieuw dossier en komen te vervallen. Er wordt herboekt aan de nieuwe prijs van de dag.
- Indien u uw reis (Winterseizoen 2021-2022) omruilt naar een nieuwe boeking tijdens het Zomerseizoen 2022, dan gelden de vroegboekvoordelen van het Zomerseizoen 2022. Dan komen de vroegboekvoordelen van uw initiële reis te vervallen en boekt u aan de geldende voorwaarden van Zomerseizoen 2022.
Voor meer informatie omtrent de vroegboekvoordelen, neem contact op met uw reisagent of het TUI Customer Service Center:
- Heeft u via een TUI shop geboekt, neem dan contact op met uw TUI shop.
- Heeft u online geboekt op TUI.be, neem dan contact op met het TUI Customer Service Center op het nummer +32 (0) 2 717 86 60.
- Heeft u via een onafhankelijke reisagent geboekt, neem dan even met hem/haar contact op.
Ik heb een annuleringsverzekering, kan ik mijn reis annuleren omwille van het coronavirus?
Wij raden aan dat u eerst contact opneemt met uw reisorganisatie of uw reis nog kan doorgaan, verplaatst kan worden, kosteloos geannuleerd kan worden of omgeboekt kan worden naar een andere bestemming:
- Heeft u uw vakantie rechtstreeks bij TUI (online of in een TUI shop) geboekt, neem dan contact op met uw TUI shop of met het TUI Customer Service Center op het nummer +32 (0) 2 717 86 60.
- Heeft u uw TUI vakantie via een onafhankelijke reisagent geboekt, neem dan even met hem/haar contact op.
Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, kunt u voor de meeste annuleringsverzekeringen niet annuleren omwille van het coronavirus. Indien u een All-Risk verzekering van TUI heeft afgesloten en u reist naar een getroffen gebied, dan bent u gedekt voor 75% van de annuleringskosten. U dient uw reis officieel te annuleren en een schadeclaim in te dienen. In stap 3 van uw schadedossier dient u als “reden van annulering” “andere” te kiezen en hier specifieert u dan “coronavirus”. De verzekeringsmaatschappij zal dan een terugbetaling uitvoeren voor 75% van de annuleringskosten. Uw dossier wordt zo snel mogelijk verwerkt.
Ik heb een zeecruise geboekt en de cruise-afvaart werd reeds geannuleerd door de rederij maar ik kreeg nog geen annuleringsbevestiging van TUI. Hoe komt dat?
Als de rederij uw cruise al heeft geannuleerd dan krijgt u zo spoedig mogelijk bericht van TUI over de annulering van uw reis. Vanwege de drukte en de verwerking van de annuleringen kan dit even op zich laten wachten.
Geannuleerde reizen: info over flexibiliteit bij omboeking
Mijn vliegvakantie is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen met een andere vertrekdatum (maximaal 3 dagen voor of na de oorspronkelijke vluchtdag). Ik wil deze reis graag boeken. Wat moet ik doen?
Is de nieuwe vertrekdatum maximaal drie dagen voor of na de oorspronkelijke vluchtdag? Dan kunt u contact met ons opnemen via het TUI Customer Service Center op het nummer +32 (0) 2 717 86 60, via uw TUI shop of via uw reisagent. Zij maken de omboeking dan voor u in orde. Als de reissom hoger uitvalt dan passen we de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom. U hoeft dan niets bij te betalen. Valt het bedrag lager uit, dan ontvangt u het restantbedrag terug. Ook indien dezelfde reis kan doorgaan vanuit een andere Belgische vertrekluchthaven, is deze omboeking kosteloos.
Mijn vliegvakantie is geannuleerd en online vind ik een identieke reis. Alleen de reisduur wordt langer/korter omdat er op andere dagen gevlogen wordt. Ik wil deze reis graag boeken. Wat moet ik doen?
Om deze reis te boeken neemt u contact met ons op via het TUI Customer Service Center op het nummer +32 (0) 2 717 86 60, via uw TUI shop of via uw reisagent. Zij maken de boeking graag voor u in orde. Valt de reissom hoger uit dan het oorspronkelijke bedrag dan betaalt u zelf het verschil bij. Wordt de reissom lager dan ontvangt u het restbedrag terug.
Info over de Corona voucher (vouchers uitgegeven tot en met 19 juni 2020)
De uitgebreide informatie en voorwaarden over de Corona voucher vindt u op https://www.tui.be/nl/corona-voucher.
Info over de TUI Refund voucher (vouchers uitgegeven vanaf 20 juni 2020)
De uitgebreide informatie en voorwaarden over de TUI Refund voucher vindt u op https://www.tui.be/nl/tui-voucher.
Info over de TUI waardebon
Wat is een TUI waardebon?
Een TUI waardebon is géén Corona voucher en heeft niets te maken met een eventuele geboekte reis. U kunt een TUI waardebon bijvoorbeeld gewonnen hebben bij deelname aan een wedstrijd. Ze zijn makkelijk te herkennen aan de vermelding ‘MARK’. Deze waardebon is niet restitueerbaar in contanten, en kan dus ook niet het voorwerp uitmaken van een verzoek tot restitutie in contanten.
Hoe lang blijft mijn waardebon geldig?
De oorspronkelijke geldigheidsdatum staat vermeld op uw waardebon. Gezien de omstandigheden, verlengt TUI de geldigheid van uw waardebon met 1 jaar.
Naar boven
Info over de verzekeringen
Is het zinvol om een All-Risk annuleringsverzekering bij te boeken of af te sluiten op een nieuwe boeking?
Jazeker! Hiermee kunt u zich verzekeren tegen toekomstige gebeurtenissen inzake het coronavirus. Wij volgen op de voet wat de overheden en ministeries beslissen in de landen van onze vakantiebestemmingen en volgen hiervoor ook de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken inzake reisadviezen nauw op.
De All-Risk verzekering is zinvol omdat deze dekking biedt:
- Tijdens de periode waar er een aanpassing is van maatregelen door de overheid in land van vakantiebestemming & Ministerie van Buitenlandse Zaken in een getroffen gebied
- Voor en na de periode van het negatief reisadvies voor een getroffen gebied
- Voor toekomstige reizen naar bestemmingen waar nu geen coronavirus is maar mogelijk kan veranderen in de nabije toekomst
Wat is een getroffen gebied?
Wanneer de overheden en ministeries in het buitenland updates communiceren en hun maatregelen sterk hebben opgedreven dan wordt dit aanzien als een getroffen gebied. Wij volgen de reisadviezen nauw op via de website: https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen
Ik heb een annuleringsverzekering, kan ik mijn reis annuleren omwille van het coronavirus?
Wij raden aan dat u eerst contact opneemt met uw reisorganisatie of uw reis nog kan doorgaan, verplaatst kan worden, kosteloos geannuleerd kan worden of omgeboekt kan worden naar een andere bestemming. Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, kunt u voor de meeste annuleringsverzekeringen niet annuleren omwille van het coronavirus. Indien u een All-Risk verzekering van TUI heeft afgesloten en u reist naar een getroffen gebied, dan bent u gedekt voor 75% van de annuleringskosten. Deze verzekering kan tot 57 dagen voor de vertrekdatum van de reis worden bijgeboekt. Boek uw verzekering hier of contacteer uw reisagent om deze verzekering af te sluiten.
Ik heb een All-Risk annuleringsverzekering en ik reis naar een getroffen gebied. Wat kan ik doen?
In dit geval kunt u eerst contact opnemen met uw reisorganisatie of uw reis nog kan doorgaan, verplaatst kan worden, kosteloos geannuleerd kan worden of omgeboekt worden naar een andere bestemming. Indien u toch niet wenst te reizen naar een getroffen gebied, kunt u uw reis annuleren. De verzekeringsmaatschappij zal dan een terugbetaling uitvoeren voor 75% van de annuleringskosten. U dient uw reis officieel te annuleren en een schadeclaim in te dienen. In stap 3 van uw schadedossier dient u als “reden van annulering” “andere” te kiezen en hier specifieert u dan coronavirus. Uw dossier wordt zo snel mogelijk verwerkt.
Ik maak gebruik van de Omruilgarantie. Wat gebeurt er met mijn verzekering?
Bij omboeken of gebruik van de Omruilgarantie wordt de premie verrekend op de nieuwe reissom. Gelieve er rekening mee te houden dat u uw verzekeringsproducten dient te behouden of te upgraden. Als uw dossier kosteloos wordt geannuleerd dan zal de premie ook kosteloos geannuleerd worden.
Jaarpolissen kunnen niet geannuleerd worden.
Info over TUI Extra's
Ik heb een vlucht geboekt bij TUI fly. Kan ik online inchecken en/of een stoelreservering maken?
Ja, het webportaal van TUI fly is inmiddels weer geopend. Een stoel reserveren of online inchecken is dus weer mogelijk via https://www.tui.be/nl/online-check-in.
Let op: u dient verplicht kennis te nemen van de TUI fly COVID-19 verklaring en deze online te ondertekenen om toegang te krijgen tot uw boarding pass. Dit kunt u doen tijdens het online inchecken. Online inchecken kan vanaf 24u voor uw vlucht. Het ondertekenen van de TUI fly COVID-19 verklaring is mogelijk tot 1u voor vertrek. Op bestemmingen waar online check-in niet mogelijk is, vragen we u toch om de TUI fly COVID-19 verklaring online te ondertekenen en om uw boarding pass af te halen aan de incheckbalie op de luchthaven. Dit geldt zowel voor de heen- als voor de terugvlucht.
Ik heb ook extra’s (parking, huurwagen,…) geboekt bij mijn reis. Moet ik rekening houden met wijzigingen en/of speciale maatregelen?
Onderstaande maatregelen van de leveranciers kunnen op elk moment wijzigen. We raden u dan ook aan om hun maatregelen en voorwaarden te raadplegen. Zo bent u steeds op de hoogte van de meest recente info. Onze partners doen hun uiterste best om u daarbij te helpen!
Luchthavenvervoer
Dankzij onze partner reserveer je eenvoudig je privévervoer tussen je woning en de luchthaven. Kies voor deze handige service zowel bij je vertrek op vakantie als bij je terugkeer naar huis.
Klik hier voor meer informatie.
Maaltijden/aankopen aan boord
TUI fly biedt u de mogelijkheid om een beperkt gamma aan snacks en drankjes te kopen aan boord van uw volgende vlucht. We vragen u om indien mogelijk contactloos of met de kaart te betalen. Helaas, is het tijdelijk niet mogelijk om tax free producten zoals o.a. cosmetica en parfums aan te kopen.
Let op: ons vertrouwde ‘TUI fly Shop & Café magazine’ zal tijdelijk niet meer beschikbaar zijn aan boord. Download daarom onze menukaart op voorhand op https://www.tuifly.be/nl/buyonboard.
Fly deluxe/VIP Selection
We hebben er alles aan gedaan om uw service in deze tijden te behouden. Meer info op https://www.tuifly.be/nl/fly-deluxe.
Extra informatie voor VIP Selection klanten: wegens de huidige coronamaatregelen blijven de lounges nog gesloten op Brussels Airport. Dankzij VIP Selection kunt u met uw VIP-lounge voucher echter wel terecht in alle geopende shops voor een snack en een drankje naar keuze. Op https://www.brusselsairport.be/nl/passengers/restaurants-bars-during-corona vindt u een overzicht van alle geopende bars en restaurants op Brussels Airport.
Ik heb extra's (parking, visum, huurwagen, ...) geboekt maar mijn vakantie is geannuleerd of gewijzigd. Wat moet ik doen?
Extra’s bij uw vakantie geboekt, maar uw reis werd door TUI geannuleerd of is gewijzigd? Vergeet deze dan zeker niet te wijzigen of annuleren. Contacteer de desbetreffende leverancier om uw reservatie aan te passen of te annuleren. Hieronder vindt u een overzicht terug.
Let op: de bijgestuurde voorwaarden van de leveranciers kunnen op elk moment wijzigen. We raden u dan ook aan om hun voorwaarden te raadplegen. Zo bent u steeds op de hoogte van de meest recente info. Onze partners doen hun uiterste best om u daarbij te helpen!
Luchthavenparking
Uw parkeerplaats geboekt bij Quick Parking, maar uw reis gaat niet door?
- Heeft u via een TUI shop geboekt, dan zullen zij uw dossier verder behandelen. Neem even contact op met uw TUI shop.
- Heeft u online geboekt op TUI.be, gelieve een mail te sturen naar info@quickparking.nl of bel hen op het nummer +31 20 717 97 00.
- Heeft u via een onafhankelijke reisagent geboekt, neem dan even met hem/haar contact op.
Visum
VisumCentrale behandelt elk dossier afzonderlijk. Zij proberen u zo snel mogelijk alle nodige info door te sturen. Om een goede opvolging te garanderen, vraagt VisumCentrale om hen via mail te contacteren: info@visumcentrale.be. Dient u hen dringend te contacteren? Bel hen op het nummer 0902 150 45 (0,75 euro/min).
Huurwagen
Alle up-to-date informatie over wijzigen en annuleren vindt u terug via hun FAQ. Is het niet mogelijk om naar uw bestemming te reizen en daar de huurwagen op te halen?
- Heeft u via een TUI shop geboekt, dan zullen zij uw dossier verder behandelen. Neem even contact op met uw TUI shop.
- Heeft u online geboekt op TUI.be, neem dan telefonisch contact op via +32 800 400 79 of via e-mail reservation@sunnycars.be.
- Heeft u via een onafhankelijke reisagent geboekt, neem dan even met hem/haar contact op
TUI Experiences
Boekte u een uitstap, een voetbalwedstrijd, museumtickets of een andere experience via GO TUI, maar uw reis gaat niet door?
- Heeft u via een TUI shop geboekt, dan zullen zij uw dossier verder behandelen. Neem even contact op met uw TUI shop.
- Heeft u online geboekt op TUI.be, neem dan contact op via mail help@gotui.com of voor dringende gevallen op het nummer +32 78 149 258.
- Heeft u via een onafhankelijke reisagent geboekt, neem dan even met hem/haar contact op.
Luchthavenhotel via TUI
U heeft een luchthavenhotel geboekt bij TUI, maar uw reis gaat niet door?
- Heeft u via een TUI shop geboekt, dan zullen zij uw dossier verder behandelen. Neem even contact op met uw TUI shop.
- Heeft u online geboekt op TUI.be, neem dan contact op met het TUI Customer Service Center op het nummer +32 (0) 2 717 86 60.
-
Heeft u via een onafhankelijke reisagent geboekt, neem dan even met hem/haar contact op.
Websites met nuttige informatie
- https://www.info-coronavirus.be/nl/
- https://diplomatie.belgium.be/nl
- https://reopen.europa.eu/nl
- https://www.tui.be/nl/opreis-corona-maatregelen
- https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen
- https://www.tui.be/nl/tui-voucher
- https://www.tuifly.be/nl/vluchtinfo-corona-maatregelen