De TUI vakantiepeiling: Hoe boekt de Belg vakantie?
- Thema 18/7: Wie regelt de vakantie?
- Thema 25/7: Vakantiebudget
- Thema 1/8: Met of zonder kinderen op vakantie?
- Thema 8/8: Ergernissen op vakantie
- Thema 15/8: Wat mis je het meest tijdens je vakantie?
- Methodologie
Thema 18/7: Wie regelt de vakantie?
- 76% van de vrouwen vindt dat zij de vakantie zelf regelen
- Terwijl 41% van de mannen juist aangeeft het samen te doen
- Bij onze noorderburen geeft zelfs 81% van de vrouwen aan zelf de vakantie te regelen.
- Mogelijke nuance: Als de respondent een singlereis boekt, regelt hij/zij uiteraard de vakantie zelf.
Wanneer mannen of vrouwen moeten kiezen tussen een citytrip of natuurvakantie, dan lijkt ook daar een andere voorkeur.
Beiden kregen het keuzedilemma "citytrip of natuurvakantie". Daarbij koos een nipte meerderheid van de mannen voor natuurvakanties (51%), terwijl de meerderheid van de vrouwen citytrips verkiest (56%).
Thema 25/7: Het vakantiebudget
- Een best hoog aantal respondenten (2 op de 3) geeft aan dat ze op vakantie losser met hun centen omspringen. Beleving staat tijdens die korte vakantieperiode centraal en dat mag iets kosten.
- De provincie Luxemburg spant de kroon en daarna zijn de Antwerpenaren en de Brusselaars de grootste ‘big spenders’. In Oost-Vlaanderen is dan weer maar 63% die mening toegedaan en in Henegouwen zijn ze het zuinigst op vakantie (55%).
Merkwaardig: de leeftijdscategorie 18-29 scoort met 83% veruit het hoogst, en de 60-plussers het laagst met 60%. Dat uitgerekend jongeren geld het meest laten rollen op vakantie (83%) valt op. Ze spenderen significant meer (10%-punt) dan alle andere leeftijdsgroepen, met op de tweede plaats de 40-50 jarigen (73%). De 60-plussers zijn het strengst met hun budget. Slechts 60% hiervan antwoordt “Ja” op de vraag “Laat je jouw geld makkelijker rollen op vakantie?”.
Wat mannen en vrouwen betreft, verschilt het ook wááraan we ons geld uitgeven. De meeste vrouwen (43%) geven vaakst geld uit aan uitstapjes en excursies. Dit in tegenstelling tot de man, waarbij uiteten gaan en iets drinken bij de meesten de grootste uitgave op vakantie is.
Thema 1/8: Met of zonder kinderen op vakantie?
Slechts 10% van de ondervraagde Belgen maakt overigens gebruik van de kinderopvang of de ‘kidsclub’ in het hotel. Veruit de meesten geven aan liever zelf voor de kinderen te zorgen. Als ze dan toch al eens op hun kinderen laten passen, doet bijna 70% dat om toch een beetje tijd alleen met de partner te kunnen doorbrengen. De andere 30% gaat er vooral op in om hun kinderen de kans te geven andere kinderen te ontmoeten en hen te laten deelnemen aan leeftijdsgebonden activiteiten.
Onderweg naar de vakantiebestemming houden ouders hun kinderen op verschillende manieren bezig. Niet verwonderlijk, in deze digitale tijd is de meest gekozen optie de telefoon/tablet (83%). Zelfs 95% van de mannen – quasi alle mannen dus – houdt hen op deze manier zoet. Ook populair zijn speelgoed, spelletjes (ik zie ik zie wat jij niet ziet) en leesboeken.
De volledige top 5:
- Tablet/telefoon (83%)
- Speelgoed (57%)
- Spelletjes (56%)
- Leesboeken (43%)
- Muziek (28%)
Genante momenten met je kind(eren) op reis?
Kinderen zijn over het algemeen schatjes op vakantie. Van alle respondenten met kinderen gaf bijna 90 procent aan nog nooit een genant moment te hebben meegemaakt op vakantie. Bij de kleine groep pechvogels was dit de top 5 van genante momenten:
- “Accidentje” in het zwembad of in het vliegtuig (24%)
- Luid huilen/aanstellen (20%)
- Te veel gegeten met alle gevolgen vandien (10%)
- Bord laten vallen in het restaurant (10%)
- Andere mensen storen (8%)
En dan waren er nog bijzondere verhalen die de wenkbrauwen deden fronsen:
Thema 8/8: Ergernissen op vakantie
- Asociale toeristen (54%)
- Niet-schone kamer (43%)
- Handdoek leggen bij het zwembad (39%)
- Kwaliteit eten (29%)
- Slecht bed (29%)
Vooral vrouwen ergeren zich aan een niet-schone kamer (47%) of een slecht bed (32%) op vakantie. Wat betreft asociale toeristen (59%) of handdoek leggen (41%), is de irritatie groter bij mannen.
Bovendien: 27% zou al eens een handdoek weggehaald hebben. In Nederland is het nog frappanter: daar gaf 46% aan het al eens gedaan te hebben.
- Prullaria/souvenirs (25%)
- Kleding (19%)
- Juwelen en horloges (4%)
- Handtassen (3%)
- Elektronica (3%)
- Lokale dranken (3%)
- Parfum (2%)
- Tapijten (2%)
Vakantie weerhoudt ons niet om de meest vreemde dingen te kopen op vakantie. Opvallende aankopen waar men nadien spijt van had waren:
-
“Didgeridoo omdat hij gebroken was in het vliegtuig”
-
“Handtassen voor madam hier, nooit gebruikt ;-)”
-
“Winterjas gekocht in spanje”
-
“Duur maandverband/ tampons omdat je deze vergeten bent”
-
“Een heel duur oosters tapijt in Turkije”
-
“Een gekleurde koraal in Benidorm: echt kitsch”
-
“nummer 22 in kos”
-
“Mexicaans mes, puntje was ervan toen ik thuis kwam”
-
“Een gevulde kokosnoot met rum”
-
“veel te dure cadeaus voor het thuisfront”
Thema 15/8: Wat mis je het meest tijdens je vakantie?
Methodologie
Voor dit onderzoek werden 945 Belgische vakantiegangers ondervraagd via een kwantitatieve enquête. De respondenten waren zowel Vlamingen als Franstaligen. De enquête liep gedurende één week en bevatte keuzevragen met af en toe de mogelijkheid voor open antwoorden. Bij de analyse werden verschillen tussen geslacht, regio (Vlaanderen/Wallonië) en leeftijd onderzocht.
Statistisch significante verschillen tussen groepen, zoals man versus vrouw, werden geanalyseerd met behulp van independent t-tests. Als het antwoord op een vraag met 95 procent zekerheid niet aan toeval kan worden toegeschreven, wordt gesproken van een significant verschil.
In Nederland is een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd met dezelfde vragen, en de antwoorden werden naast die van de Belgische respondenten gelegd.